عفونت نهفته هپاتیت B در اهداکنندگان خون شهرستان رفسنجان

پیام:
چکیده:
هدف
عفونت نهفته هپاتیت B یک فرم بالینی از بیماری هپاتیت B است که در آن فرد با وجود این که از نظر HBsAg منفی است اما دارای HBV-DNA در خون محیطی است. این فرم از بیماری مشکلات عدیده ای را در انتقال خون به وجود خواهد آورد. هدف از انجام این تحقیق بررسی وضعیت عفونت نهفته هپاتیت B در میان اهداکنندگان خون رفسنجان است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی توصیفی تعداد 3700 نمونه پلاسما از انتقال خون رفسنجان جمع آوری شد و به وسیله آزمایش ELISA از نظر HBsAg و anti-HBc مورد ارزشیابی قرار گرفتند. به منظور به دست آوردن موارد عفونت نهفته هپاتیت B تمام نمونه های HBsAg منفی وanti-HBc مثبت از نظر وجود HBV-DNA با روش واکنش تکثیر زنجیره ای (PCR) بررسی شدند.
نتایج
نتایج این تحقیق روی نمونه های HBsAg منفی نشان داد که 352 نمونه (51/9 درصد) از این نمونه ها از نظر anti-HBc مثبت هستند. با بررسی این نمونه های HBsAg منفی و anti-HBc مثبت از نظر HBV-DNA با آزمایش PCR، مشخص شد که 57 (1/16 درصد از افراد anti-HBc مثبت و HBsAg منفی و حدود 54/1 درصد از کل نمونه ها) نمونه HBV-DNA مثبت بودند.
نتیجه گیری
این نتایج با بررسی های قبلی محققان حاضر روی اهداکنندگان خون مطابقت دارد و آن ها را تایید می کند. بنابراین به نظر می رسد که شیوع این فرم از عفونت هپاتیت B در بین اهداکنندگان خون بالا است و باید بررسی بیشتری در ارتباط با امکان احتمال هپاتیت B بعد از تزریق خون و فراورده های خونی از این طریق به عمل آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p629978 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!