بررسی مقاومت به متی سیلین در استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس جدا شده از کشت خون با استفاده از دو روش اگزا سیلین دیسک دیفیوژن و واکنش زنجیره ای پلیمراز و حساسیت آنتی بیو تیکی آنها

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس از شایعترین باکتری های ایجاد کننده سپتی سمی در نوزادان و کودکان می باشد. مقاومت به متی سیلین در این گونه از استافیلوکوکهای کواگولاز منفی نیز همانند استافیلوکوکوس اورئوس مطرح بوده و این مقاومت از اهمیت بالینی برخوردار است. هدف این مطالعه، بررسی مقاومت به متی سیلین با استفاده از دو روش اگزاسیلین دیسک دیفیوژن و واکنش زنجیره ای پلیمر (PCR) و تعیین الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس جدا شده از کشت خون بود.
روش بررسی
از کشت خون 2943 بیمار بستری در بیمارستان کودکان تبریز با علایم تب و سپتی سمی تعداد 100 ایزوله استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس جداسازی گردید. آزمایش تعیین حساسیت به روش دیسک دیفیوژن با استفاده ازدیسک اگزاسیلین 1 میکروگرمی و 9 آنتی بیوتیک دیگرطبق دستور العمل CLSI Clinical and Laboratory Standards Institute، انجام شد، همچنین باکتری های آزمایشی با استفاده از تکنیک PCR جهت جستجوی ژن mecA مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
حضور ژن mecA در 89 ایزوله از 100 ایزوله استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس شناسایی شد. و 11 ایزوله فاقد این ژن بودند. دیسک اگزاسیلین 85 ایزوله ی مقاوم را شناسایی کرد ولی 5 ایزوله دارای ژن mecA را حساس و یک ایزوله ی فاقد این ژن را بصورت مقاوم نشان داد.
نتیجه گیری
در مطالعه حاضر، حساسیت و ویژگی روش دیسک دیفیوژن برای شناسایی ایزوله های مقاوم به متی سیلین در مقایسه با PCR، بترتیب 4/94% و 9/90% بود. در بین آنتی بیوتیک های تست شده بیشترین مقاومت مربوط به پنی سیلین بود در حالی که تمام ایزوله های آزمایشی به وانکومایسین حساس بودند. نتایج این مطالعه نشان داد که روش اگزاسیلین دیسک دیفیوژن دارای حساسیت و اختصاصیت کمی در شناسایی سویه های مقاوم به متی سیلین می باشد. بنا بر این جهت تشخیص صحیح مقاومت به متی سیلین در استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس ترکیبی ازروش های فنوتیپی و ژنوتیپی مورد نیاز می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p632255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!