بررسی نظر دانشجویان دانشگاه های تهران در مورد درس جمعیت شناسی و تنظیم خانواده

پیام:
چکیده:
مقدمه
ایران در حال حاضر هجدهمین کشور پر جمعیت جهان است. میزان باروری کلی در ایران با از سرگیری فعالیت های مرتبط با کنترل موالید و عوامل تاثیرگذار دیگر به حدود 2 فرزند رسیده است. از این عوامل تاثیرگذارمی توان به قانون تنظیم خانواده اشاره کرد که در ماده دوم آن، واحدی درسی به نام جمعیت شناسی و تنظیم خانواده ایجاد گردید، هدف از این مطالعه، بررسی نظر دانشجویان در خصوص این واحد درسی است تا در برنامه ریزی های آموزشی از نتایج آن استفاده گردد.
روش کار
این مطالعه از نوع مقطعی (Cross Sectional) بود که در دانشگاه های شاهد، تهران، شهید بهشتی و آزاد اسلامی تهران صورت پذیرفت. ملاک ورود به مطالعه، گذراندن این واحد درسی و تمایل شرکت در مطالعه بود که طی آن 1000 نفر از دانشجویان دانشگاه های فوق مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن طی یک مطالعه مقدماتی و با نظر افراد صاحبنظر مورد تایید قرار گرفته بود. داده ها با کمک نرم افزار آماری SPSS و آزمون های کای دو، من ویتنی و سایر آزمون های مرتبط مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
نتایج
میانگین سنی دانشجویان 32/23 سال با انحراف معیار 45/2 بود. 4/64 درصد دانشجویان، زن و مابقی مرد بودند. مبحث درسی تنظیم خانواده در 70 درصد موارد برای دانشجویان ارائه می گردید که بیش از نیمی از دانشجویان از تعداد واحد های این درس رضایت داشتند. 3/85 درصد افراد معتقد به لزوم ارائه این درس بودند. از دید دانشجویان، بهترین زمان ارائه این درس سال آخر تحصیل بود. در تحلیل صورت پذیرفته بین جنسیت با زمان و لزوم ارائه این واحد درسی، ارتباط معنا داری وجود داشت(05/0p<).
بحث و نتیجه گیری
دانشگاه ها به عنوان یکی از محل های آموزش مطالب مرتبط با تنظیم خانواده انتخاب گردیدند که اکثر دانشجویان با این انتخاب موافق بودند. امروزه مشکل مرجع ارائه این درس برطرف گردیده، ولی به نظر می رسد بعضی مباحث ضروری در این درس مطرح نمی گردد. همچنین اگر ارائه این واحد به سال های پایان تحصیل موکول شود با بهرمندی بیش تری همراه خواهد بود. امید است با توجه به نبود مطالعات مشابه در این زمینه، این مطالعه بتواند پیشنهادهایی به نویسندگان کتاب و برنامه ریزان درسی ارائه کند و به عنوان فرضیاتی برای انجام مطالعات دیگر مطرح گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p634212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!