مقایسه ویژگی ساختاری، آنتروپومتریک و فیزیولوژیک بازیکنان زبده و مبتدی تنیس روی میز

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
ویژگی های فیزیولوژیک، ساختاری و انتروپومتریک بازیکنان، عوامل مهم در رشته تنیس روی میز هستند که تاثیر قابل توجهی بر ارتقای عملکرد ورزشی در ورزشکاران زبده دارند. هدف این پژوهش، مقایسه این ویژگی ها در بازیکنان تیم ملی تنیس روی میز ایران و ورزشکاران مبتدی است.
مواد و روش ها
این پژوهش بر روی دو گروه 20 نفری انجام گرفت. گروه زبده بازیکنان تنیس روی میز تیم ملی بزرگسالان بودند و گروه مبتدی دانشجویانی از 5 کلاس تربیت بدنی در سه دانشگاه تهران بودند. متغیر های تحقیق شامل ویژگی های فیزیولوژیک (ظرفیت هوازی و توان بی هوازی؛ به ترتیب بر اساس آزمون بروس، و آزمون های مارگاریا کالامن و پرش عمودی سارجنت)، ساختاری (وزن، قد، درصد چربی بدن و وزن خالص) و آنتروپومتریک (گونه های پیکری قد نشسته، طول بازو، طول ساعد، طول اندام فوقانی و تحتانی) بودند. یافته ها به صورت میانگین ± انحراف معیار بیان شدند. مقایسه میانگین اندازه متغیرها در دو گروه با آزمون تی استیودنت انجام شد.
یافته ها
بازیکنان زبده و مبتدی تنیس از نظر اکثر ویژگی های آنتروپومتریک و ساختاری مشابه بودند و تنها شاخص لاغر پیکری در بازیکنان زبده به طور معنی داری، کمتر از بازیکنان مبتدی است (06/1±30/2 در برابر 23/1±18/3 واحد؛ P=0. 04). میزان ارزش مطلق حد اکثر اکسیژن مصرفی (لیتر بر دقیقه) در گروه بازیکنان زبده به طور معنی داری، بیشتر از بازیکنان مبتدی بود (41/0± 84/ 2 در برابر44/0 ±4/2؛ 01/0>p). در آزمون مارگاریا کالامن، توان بی هوازی گروه بازیکنان زبده به طور معنی داری، بیشتر از بازیکنان مبتدی بود (61/17±02/123 در برابر 2/14±52/104kg. m/s؛ 01/0>p). در آزمون سارجنت نیز توان بی هوازی گروه بازیکنان زبده به طور معنی داری بیشتر از بازیکنان مبتدی بود (6/12 ± 93/106 در برابر 7/11 ± 4/92 kg. m/s؛ 01/0>p).
نتیجه گیری
ورزشکاران تنیس روی میز زبده از توان هوازی و بی هوازی بالاتری نسبت به بازیکنان مبتدی دارند؛ اما شاخص های ترکیب بدنی و آنتروپومتریک بازیکنان آن ها، یکسان است. هم چنین، ویژگی های فیزیولوژیک و جسمانی بازیکنان تیم ملی تنیس روی میز ایران با بازیکنان جهانی فاصله زیادی دارند. عوامل احتمالی موثر در ارتقای سطح کیفی بازیکنان ملی و کاهش فاصله آن ها با بازیکنان جهانی عبارتند از: تربیت صحیح ورزشکاران حرفه ای از سنین پایین، مد نظر قرار دادن معیارهای جسمانی و آنتروپومتریک در انتخاب بازیکنان ملی رده بزرگسالان، انجام دادن تمرینات هدفمند و برنامه ریزی شده بر پایه جدیدترین اصول علمی. برای حصول نتایج جامع تر انجام مطالعات گسترده در اینده توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p634688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!