تاثیر تمرین بامداد در منزل و تمرین با منشور در مطب در درمان نارسایی تقارب

پیام:
چکیده:
هدف
مقایسه تاثیر تمرین با مداد در منزل در مقابل تمرین با منشور در مطب در درمان نارسایی تقارب.
روش پژوهش: در این مطالعه، از فهرست دانشجویانی که طی تکمیل پرسش نامه، علایم مربوط به نارسایی تقارب داشتند و یافته های آبجکتیو نیز موید نارسایی تقارب بودند؛ 60 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از اخذ رضایت نامه آگاهانه، ابتدا عیوب انکساری با رتینوسکوپی (در صورت نیاز با استفاده از داروی سیکلوپنتولات 1 درصد) تعیین و اصلاح شد. نقطه نزدیک تقارب با خط کش میلی متری، هتروفوریای نزدیک به روش آزمون پوشش (cover test) متناوب با منشور و تقارب نسبی مثبت با استفاده از منشور بار (bar) تعیین شد. سپس افراد به دو گروه همسان شده از نظر سن و جنس تقسیم شدند؛ به یک گروه تمرین با مداد در منزل (روزی 3 بار، هر بار 10 دقیقه) و به یک گروه تمرین با منشور در مطب (2 بار در هفته، هر بار 30 دقیقه) داده شد. سپس افراد در فواصل 4 و 8 هفته بعد، تحت بررسی مجدد نقطه نزدیک تقارب، فوریا و تقارب نسبی مثبت قرار گرفتند و اثر تمرین بر این شاخص ها تعیین شد.
یافته ها
میانگین نقطه نزدیک تقارب و فوریا در دو گروه تمرینی، در هفته 4 و 8 بعد از تمرین، تفاوت آماری معنی داری نداشت و فقط تفاوت تقارب نسبی مثبت، بین دو گروه معنی دار بود. آنالیز واریانس (ANOVA) نشان داد که بین دو گروه تمرینی، به طور کلی تفاوت معنی داری وجود دارد که با آزمون بن فرونی (Benferoni) این تفاوت فقط در مورد تقارب نسبی، مثبت بود.
نتیجه گیری
تاثیر تمرین با مداد در منزل و تمرین با منشور در مطب در درمان نارسایی تقارب، از نظر کاهش علایم بیمار قابل مقایسه اند؛ هرچند که تغییرات ایجادشده در نقطه نزدیک تقارب، هتروفوریای نزدیک و تقارب نسبی مثبت در گروه تمرین در مطب تا حدودی بیش تر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
251
لینک کوتاه:
magiran.com/p636743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!