بررسی موانع بکارگیری نتایج تحقیقات از دیدگاه پرستاران بیمارستان های آموزشی شهر خرم آباد 1383

چکیده:
مقدمه و هدف
گسترش و پیشرفت علم پرستاری در طی چند دهه اخیر قابل توجه بوده و تحقیقات بسیار زیادی در مورد روش های مختلف مراقبت از بیماران انجام شده که مفید و موثر بودنشان در تحقیقات متعدد به اثبات رسیده است، اما بسیاری از آنها مورد استفاده پرستاران بالینی قرار نگرفته و بسیاری از اقدامات مراقبتی هنوز هم به صورت مرسوم و سنتی انجام می شوند. هدف این مطالعه تعیین موانع بکارگیری نتایج تحقیقات پرستاری از دیدگاه پرستاران بیمارستانهای آموزشی خرم آباد بود.
مواد و روش ها
این تحقیق یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. نمونه شامل 94 پرستار کارشناس بود که به صورت دردسترس وداوطلبانه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود. برگه مشخصات فردی و پرسشنامه موانع بکارگیری نتایج تحقیقات فونک که روایی آن به روش اعتبار محتوی وپایایی آن باروش همبستگی درونی انجام شد.پرسشنامه به صورت خودایفایی توسط واحدهای مورد پژوهش تکمیل ونتایج با آزمونهای آمار توصیفی وآزمون مجذور کای با استفاده از نرم افزار SPSS ver 11 تجزیه تحلیل شد.
یافته ها
مهمترین موانع گزارش شده توسط واحدهای مورد پژوهش فقدان امکانات کافی (96%)، عدم همکاری مدیران (91%)، فقدان وقت کافی جهت اجرای نتایج (89%)، عدم آشنایی پرستار با روش تحقیق (85%)،عدم دسترسی به همکاران آشنا با تحقیق جهت مشورت با آنها (83%) و... گزارش شدند.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های پژوهش، مهمترین موانع بکارگیری نتایج تحقیقات پرستاری مربوط به سازمان و محیط کار و بعد از آن موانع مربوط به آگاهی پرستار از روش تحقیق بودند. لذا پیشنهاد می شود متصدیان و مدیران پرستاری با اتخاذ تدابیری چون ایجاد یک یا چند پست سازمانی تحت عنوان پرستار تحقیق در بیمارستانها، کاهش ساعات کار پرستاران به ازای شرکت یا اجرای نتایج تحقیقات، لحاظ کردن اهمیت بیشتربرای شرکت در تحقیق یالحاظ نمودن اجرای تحقیق در ارزشیابی سالانه پرستاران، اجباری کردن انجام یک تحقیق درپایان تحصیل،و... اقدامات موثری را جهت پرستاری تحقیق محور انجام دهند تا هم هزینه و وقت صرف شده برای انجام تحقیقات هدر نرود و هم با ایجاد تغییر و پویائی در ارائه مراقبتهای پرستاری به افزایش ارزش و اعتبار پرستاری در جامعه به عنوان یک حرفه علمی کمک کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p639700 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!