شناخت گسلهای پنهان و ارتباط آن با دگرشکلی های موجود در جنوب خاور زاگرس با استفاده از رهیافت دورسنجی

نویسنده:
چکیده:
ناحیه مورد مطالعه در جنوب خاور بخش چین خورده رانده زاگرس واقع است و تحت تاثیر جنبش دوباره ساختارهای زیرسطحی و زایش تغییرشکلهای جوان درکوهزایی آلپ پایانی قرار گرفته است. استفاده از داده های دورسنجی در این ناحیه نشان داد که این ناحیه دارای پیچیدگی های ساختاری ناشی از اثر برهم افتادگی دگرشکلی های حاصل از فعالیتهای جوان تر خطواره های عرضی، بر ساختارهای چین خورده رانده بخش پیشانی کوه زاد زاگرس است. با استفاده از تفسیر بصری تصاویر ماهواره ای و بررسی شواهدی مانند: هندسه خمیدهء لولای چین ها و وجود دگرشکلی های مشابه در ساختارهای زیرسطحی، زایش راستاهای متفاوت چین خورده، تداخل محور چین ها، زایش چین های کم شیب و رخنمون توده های نمکی پروتروزوییک بالایی، دو سامانه از گسلهای عرضی زیرسطحی در منطقه موردمطالعه معرفی شده است. سامانه اول با راستایی در فاصله آزیموتی صفر تا درجه 90بر پایه رخنمون توده های نمکی در راستای آنها و جابه جایی چپگرد ساختارهای چین خورده رانده شناسایی شده است. در حالی که سامانه دوم با راستایی در فاصله آزیموتی 270 تا 360 درجه توانایی کمتری در دیاپیریسم و رخنمون ساختن توده های نمکی داشته و بدین ترتیب توده های نمکی بسیار کمی در راستای آنها دیده شده است. بر مبنای هندسه خمیده چین های بخش پیشانی کوهزاد، جا به جایی راستگرد این سامانه تحلیل شده است.
همچنین با تحلیل آماری خطواره های ساختاری استخراج شده از تصاویر ماهواره ای، به نظر می رسد که بیشینهء تنشی با آزیموت تقریبیدرجه20 در منطقه حاکم بوده و یا می باشد و عملکرد آن به صورت ایجاد دو سامانه از گسلهای برشی مزدوج (با مؤلفه چیره راستالغز) نمایان شده است. مؤلفهء راستالغز چپگرد مشاهده شده در راستای گسلهای زیرسطحی در فاصلهء آزیموتی صفر تا درجه90 و همچنین مؤلفهء راستالغز راستگرد مشاهده شده در راستای گسلهای زیرسطحی در فاصله آزیموتی 270 تادرجه360 در منطقه مورد مطالعه، توجیهی بر این احتمال است. با توجه به شباهت های بسیار نمودار آماری خطواره های ساختاری جنوب خاور و شمال باختر زاگرس، الگوی ساختاری ارائه شده در منطقه مورد مطالعه را به احتمال می توان برای تمامی زاگرس در نظر گرفت.
افزون بر این، الگوی ساختاری پیشنهاد شده می تواند برخی دلایل احتمالی را مبنی بر توزیع غیریکنواخت گنبدهای نمکی در منطقه مورد مطالعه، بیان دارد.
شمال عراق و جنوب خاور زاگرس به عنوان حاشیهء شمالی و شمال خاوری صفحهء عربی و بخش پیشانی کوه زاد آلپی توروس زاگرس، شباهت های بسیاری با الگوی زمین ساخت پی سنگی بخش شمال خاور صفحه عربی در عربستان سعودی دارند. هم راستایی بیشتر گسلهای برشی مزدوج منطقه مورد مطالعه و همچنین چین خوردگی کم شیب حاصل از فعالیت آنها، با راستای گسلهای پی سنگی و چین های جوان پوشاننده آنها دربخش شمال خاوری صفحه عربی در عربستان سعودی بیان کننده این امر است که این گسلها بسیار ژرف و بنابراین، پی سنگی هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p642944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!