بررسی تغییرات فصلی جمعیت شته های مرکبات در شرق مازندران و توانایی گونه های مهم در انتقال ویروس تریستزای مرکبات

پیام:
چکیده:
نحوه فعالیت فصلی شته های مرکبات با استفاده از روش های نمونه برداری مستقیم و تله های زرد آبی در باغات منطقه ساری استان مازندران در خلال سال های 1382 و1383 مورد بررسی قرار گرفت. توانایی انتقال ویروس تریستزای مرکبات توسط شته های مهم در باغات مرکبات این منطقه نیز ارزیابی شد. گونه های شناسایی شده در این بررسی به ترتیب فراوانی، در سال 1382 شامل Aphis gossypii (78%)، Toxoptera aurantii (8%)، Macrosiphum euphorbiae (8%) و Aulacarthum solani (6%)، و در سال 1383 شامل A. gossypii (51%)، Aphis spiraecola (21%)، T. aurantii (12%)، Aphis fabae (9%)، Aphis craccivora (5/3%)، Aphis nasturtii (2%)، Myzus persicae (5/0%)، M. euphorbiae (5/0%) و Aphis rumicis (5/0%) بود. شته A. gossypii گونه غالب در باغات مرکبات این منطقه بود.
در آزمون انتقال از گیاهچه های بذری لیمو مکزیکی به عنوان دهنده و گیرنده ویروس تریستزای مرکبات، و از جمعیت های بیست تایی و ده تایی چهار گونه شته A. spiraecola،T. aurantii،A. gossypii و A. fabae به عنوان ناقل برای هر یک از گیاهچه های لیمو مکزیکی گیرنده ویروس استفاده شد. میزان نهال های آلوده شده توسط جمعیت های بیست تایی شته A. gossypii، برابر با 33/3% و با جمعیت های ده تایی این گونه معادل 66/1% بود و احتمال انتقال توسط تک شته ناقل در هر دو مورد برابر با 17/0% محاسبه گردید. سایر گونه های مورد بررسی قادر به انتقال این سویه نبودند. روش تله زرد آبی در مقایسه با نمونه برداری مستقیم، فاقد کارآیی لازم بود. گونه های A. rumicis، A. nasturtii و A. solani برای اولین بار از فون شته های مرکبات در شمال کشور گزارش می گردند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p644793 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!