اثر بخشی و قابلیت تحمل درمان با کابرگولین در بیماران مبتلا به هیپرپرولاکتینمی

پیام:
چکیده:
مقدمه
داروی کابرگولین یک ترکیب دوپامینرژیک جدید خوراکی با اثر طولانی مدت است که سبب کاهش میزان پرولاکتین سرم می شود.
هدف
بررسی اثرات، عوارض و تحمل پذیری داروی کابرگولین در زنان مبتلا به هیپرپرولاکتینمی
مواد و روش ها
این تحقیق آینده نگر مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. از 61 بیمار مورد مطالعه با مشکل هیپرپرولاکتینمی 25 بیمار داروی بروموکریپتین و 36 بیمار داروی کابرگولین را به مدت 6 ماه دریافت کردند. کابرگولین با دوز 0.5 میلی گرم در هفته شروع شد و تا دوز 2-1 میلی گرم در هفته افزایش یافت. بروموکریپتین با دوز 1.25 میلی گرم در روز شروع شد و تا 7.5 میلی گرم در روز افزایش یافت. در طی این مدت کارایی و تحمل پذیری درمان با دو داروی کابرگولین و بروموکریپتین در بیماران مبتلا به هیپرپرولاکتینمی بررسی شد.
نتایج
درمان با داروی بروموکریپتین منجر به طبیعی شدن سطح پرولاکتین سرم (کمتر از 20mcg/L) در 48% بیماران شد. در گروه کابرگولین سطح پرولاکتین سرم کاهش یافت و به حد طبیعی در 77.7% بیماران رسید. مقایسه دو گروه نشان داد که کابرگولین بطور چشمگیری موثرتر از بروموکریپتین در مهار ترشح پرولاکتین است (P>0.001).
اثر بخشی بالینی دو دارو با تنظیم سیکل ماهانه در 68% و 83.3% بیماران به ترتیب در گروه بروموکریپتین و کابرگولین نشان داده شد (P>0.01).
CT اسکن پس از 6 ماه درمان در 15 بیمار با مشکل میکرو یا ماکرو آدنوما انجام شد و کاهش اندازه تومور در 33.3% و 55.5% بیماران به ترتیب در گروه بروموکریپتین و کابرگولین را نشان داد (P>0.01).
مقایسه دو گروه نشان داد که تعداد بیمارانی که نیاز به قطع درمان داروی بروموکریپتین داشتند بطور چشمگیری بیشتر است (36% در بیماران مصرف کننده بروموکریپتین در برابر 11.1% در بیماران مصرف کننده کابرگولین P<0.001).
نتیجه گیری
تحقیق ما بیانگر آن است که داروی کابرگولین اثر بخشی مناسبی در بیماران مبتلا به هیپرپرولاکتینمی دارد و اغلب بهتر از داروی بروموکریپتین تحمل می شود. کارآیی، تحمل پذیری و مدت عملکرد طولانی این دارو سبب شده که درمان انتخابی برای بیماران مبتلا به هیپرپرولاکتینمی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p651608 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!