کاربرد روش آرایه ای خردلرزه ها در تعیین پروفیل سرعت موج برشی لایه های تحت الارضی در یک سایت نمونه در شهر تهران (پارک شقایق)

پیام:
چکیده:

به منظور سنجش کاربری تکنیک پردازش آرایه ای ارتعاشات محیطی در تعیین پروفیل سرعت موج برشی، آرایه ای متشکل از 3 دایره متحدالمرکز در یک سایت نمونه در جنوب شهر تهران با استفاده از 15 دستگاه لرزه نگار به مدت 15 ساعت برداشت گردید. تحلیل همزمان تک ایستگاهی میکروترمور (روش H/V) و آرایه ای آن با دو روش فرکانس عدد موج (f-k) و روش خودهمبستگی مکانی (SPAC) جهت برآورد پریود طبیعی ساختگاه و مشخصات پراکندگی امواج سطحی انجام شد و سپس با استفاده از الگوریتم برگشتی همسایگی، تلاش گردید تا پروفیل سرعت موج برشی تا عمقی که با توجه به ابعاد آرایه امکان پذیر است، برآورد گردد. در تحلیل آرایه ای ترکیبهای مختلف از ایستگاه ها، مشخصات پراکندگی امواج رایلی در محدوده های مختلف فرکانسی استخراج گردید و نتایج تحلیل برگشتی حاصل از مدلهای ورودی مختلف از نظر تعداد و عمق لایه ها و محدوده های مختلف سرعت موج برشی با یکدیگر و با نتایج مطالعات قبلی ژئوتکنیکی در ساختگاه مقایسه گردید. با بررسی نتایج تحلیل آرایه ها مشاهده شد که روش Espac نسبت به روش f-k، موفقتر عمل می کند. همچنین مشخص گردید در تحلیل برگشتی، با در نظر گرفتن مدلهای چند لایه ای با حداقل تعداد لایه های سایت مورد مطالعه، نتایج مناسبتری از وضعیت ساختگاه به دست می آید و در صورتی که تعداد لایه های پیشنهادی بیشتر از تعداد لایه های سایت باشد، تغییرات ناچیزی در مقادیر سرعت موج برشی در پروفیل مشاهده می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
205
لینک کوتاه:
magiran.com/p656483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!