فراوانی افسردگی و برخی از عوامل موثر بر آن در دانشجویان دانشکده های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سال 87-86

پیام:
چکیده:
مقدمه
افسردگی در بین دانشجویان مسئله ای با اهمیت است، زیرا از موفقیت و پیشرفت تحصیلی آنان می کاهد و آن ها را از رسیدن به جایگاه ویژه و شایسته باز می دارد. لذا برای جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان وهم چنین بالابردن بازده علمی آنان و بارور نمودن هرچه بهتر بستر علم، شناسایی علل و عوامل موثر بر افسردگی در بین دانشجویان ضروری به نظر می رسد.
هدف
هدف از این مطالعه تعیین فراوانی افسردگی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان رشته های پزشکی، پرستاری، مامایی، هوشبری، اتاق عمل و بهداشت مدارس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد می باشد.
مواد و روش ها
بررسی حاضر یک مطالعه ی توصیفی- تحلیلی می باشد و جامعه ی مورد بررسی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سال 87-86 بوده است. برای انجام این بررسی تعداد780 نفر از دانشجویان در رشته های مختلف به صورت تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. پرسش نامه ی مورد استفاده دارای دو قسمت می باشد که در قسمت اول اطلاعات دموگرافیک فرد و در قسمت دوم 21 پرسش مربوط به سنجش میزان افسردگی (آزمون افسردگی بک) پرسیده می شود. پس از جمع آوری اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری من ویتنی، کراسکال والیس و کی دو مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
نتایج
از780 دانشجوی مورد بررسی 6/28 درصد افراد دچار افسردگی با درجات مختلف بودند. 6/14 درصد دانشجویان نیز دچار افسردگی بالینی بودند. بیشترین فراوانی افسردگی در بین دانشجویان رشته ی بهداشت مدارس با 45 درصد و کمترین آن در بین دانشجویان رشته ی پزشکی با 7/23 درصد بود. بر اساس آزمون های انجام شده بین افسردگی و جنسیت، رشته ی تحصیلی، رضایت از رشته ی تحصیلی، مقطع تحصیلی، وضعیت تاهل، محل سکونت و درآمد پدر رابطهی معنی داری به دست آمد که در تمام این موارد 001/0=P بوده است.
نتیجه گیری
نتایج از یک سو نشانگر فراوانی بالای افسردگی در دانشجویان رشته های پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد است و از سوی دیگر بیانگر اثرات منفی محل سکونت، جنسیت، درآمد پدر و عدم رضایت از تحصیل... برافسردگی میباشد. از این رو اجرای برنامه های پیش گیری و مطالعات بیشتر و وسیع تر بر روی سایر عوامل موثر بر افسردگی در دانشجویان از اهمیت اساسی برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 187
لینک کوتاه:
magiran.com/p657125 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!