تاثیر آموزش بر عملکرد پرستاران شاغل در بخش همودیالیز از نظر رعایت اصول احتیاطات همه جانبه در مرکز درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خدمات درمانی اگر چه مقدس و ارزشمند است، خطراتی هم دارد که از جمله آنها احتمال آلوده شدن پرستار به عوامل گوناگون بیماری زا بخصوص پاتوژنهایی است که از خون منتقل می شوند. از جمله خدمات درمانی مهم،همودیالیز می باشد.تحقیقات نشان میدهد پرستاران بخش همودیالیز در مقایسه با پرستاران سایر بخشها بیشتر دچار صدمات ناشی از سرسوزنها و تزریقات می شوند.لذا آموزش رعایت احتیاطات همه جانبه می تواند نقش بسزایی در کاهش آلودگی های پرستاران داشته باشد.پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش برعملکرد پرستاران شاغل در بخش همودیالیز از نظررعایت اصول احتیاطات همه جانبه در مرکز درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1383 اجرا گردید.
روش بررسی
این پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی با طرح یک گروهی و آزمون قبل و بعد بود.نمونه پژوهش کلیه کارکنان (15نفر) شاغل در بخش همودیالیز مرکز درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران بودند که درزمان اجرای پژوهش در آن بخش کار می کردند و به روش سرشماری وارد مطالعه شدند.ابزار گردآوری اطلاعات چک لیست رعایت اصول احتیاطات همه جانبه بود که در دو مرحله قبل و بعد از آموزش به روش مشاهده توسط پژوهشگر تکمیل گردید.لازم به ذکراست که حضور پژوهشگر در بخش مربوط برای تکمیل چک لیست بدون اطلاع قبلی و در نوبتهای متعدد کاری بود.اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و تست های آماری آزمون T مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته های به دست آمده نشان دهنده ارتقای عملکرد پرستاران شاغل در بخش همودیالیز از نظر رعایت اصول احتیاطات همه جانبه بود.در مورد استفاده از دستکش در حین کار،استفاده از عینک و عدم درپوش گذاری مجدد سر سوزن و شستن صحیح دستها قبل و بعد از کار تاثیر آموزش بسیار مثبت بوده است.
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر بسیار مثبت برنامه آموزشی در رعایت اصول احتیاطات همه جانبه در بخش همودیالیز،پیشنهاد می شود این برنامه آموزشی برای سایر بخشهای پر خطر بیمارستانی مثل ICU نیز اجرا شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p657744 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!