بررسی کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در زنان یائسه شهر کاشان

پیام:
چکیده:
زمینه
یائسگی یک رویداد فیزیولوژیک است که در زندگی تمام زنان در فواصل سنین 59-40 سالگی رخ خواهد داد و منجر به پیامدهای جسمانی، روانی و اجتماعی برای فرد شده، در نتیجه کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به نتایج متناقض در تحقیقات قبلی و عدم انجام چنین مطالعه ای در شهر کاشان این مطالعه با هدف بررسی کیفیت زندگی در دوران یائسگی و سنجش عوامل مرتبط با آن انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی می باشد که در آن 700 نفر از زنان یائسه 60-40 ساله شهر کاشان مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونه گیری بصورت تصادفی خوشه ایبود. جهت تعیین کیفیت زندگی زنان از پرسشنامه مخصوص کیفیت زندگی دوران یائسگی (MENQOL) استفاده شد و سپس عوامل مرتبط با کیفیت زندگی شامل سن، شغل، تحصیلات، وضعیت تاهل، تعداد فرزند همراه خانواده، رضایت از وضعیت اقتصادی، رضایت از زندگی زناشوئی، ورزش، استعمال سیگار توسط خود فرد و یا افراد خانواده با استفاده از آزمون های آماری مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که کیفیت زندگی کلی زنان در 9/17 درصد موارد مناسب، در 9/68 درصد موارد متوسط و در 3/13 درصد موارد نامناسب بوده است. همچنین مشخص شدکه اکثریت افراد در هر چهار بعد وازوموتور (3/67 درصد)، روانی حرکتی (4/67 درصد)، جسمی (3/46 درصد) و جنسی (6/51 درصد)، کیفیت زندگی متوسط داشتند. از بین متغیر‎های مورد بررسی بین کیفیت زندگی و تحصیلات (004/0P=)، میزان رضایت از وضعیت اقتصادی (01/0P=) و ورزش (0001/0P=) ارتباط معنی دار آماری وجود داشت.
نتیجه گیری
تحصیلات، فعالیت های ورزشی و وضعیت اقتصادی از عوامل مرتبط با کیفیت زندگی زنان در دوران یائسگی می باشند. لذا با توجه به نتایج این پژوهش ضرورت ارائه آموزش در رابطه با یائسگی و تغییرات همراه با آن و عوارض یائسگی و نیز ضرورت بکارگیری روش های غیر داروئی پیشگیری کننده از علائم و عوارض یائسگی مانند ورزش و تغییر در سبک زندگی و نقش آنها در بهبود کیفیت زندگی دوران یائسگی تاکید می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p658068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!