تاثیر یک دوره تمرین هوازی بر میزان لپتین، فاکتور نکروز دهنده تومور- آلفا و اینترلوکین -6 مردان چاق و لاغر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
چاقی می تواند سبب بیماری های گوناگونی از قبیل آترو اسکلروز و دیابت ایجاد نماید. در این شرایط، معمولا فعالیت سیستم ایمنی بدن نیز تغییر می کند. با توجه به نقش انکار ناپذیر ورزش در سلامت عمومی، هدف این تحقیق بررسی اثرات یک دوره تمرین هوازی بر میزان لپتین، فاکتور نکروز دهنده تومور- آلفا و اینترلوکین -6 مردان چاق و لاغر است.
مواد و روش ها
37 نفر مرد غیر ورزشکار داوططلب به دو گروه چاق و لاغر تقسیم شدند. از دو گروه نمونه های خونی جهت تعیین میزان لپتین، فاکتور نکروز دهنده تومور- آلفا و اینترلوکین -6، 48 ساعت قبل از تمرین بی هوازی گرفته شد. سپس هر دو گروه تحت یک برنامه ی ورزشی هوازی (دویدن روی نوارگردان با 65 تا 80 درصد حداکثر ضربان قلب) 30 دقیقه، 3 جلسه در هفته و به مدت 2 ماه قرار گرفتند. 48 ساعت پس از پایان آخرین جلسه ی تمرینی مجددا نمونه های خونی اخذ شد و فاکتورهای فوق مجددا اندازه گیری شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که تمرین هوازی باعث کاهش معنی دار لپتین در هر دو گروه چاق (000/0 =P) و لاغر (004/0 =P) و کاهش معنی دار در فاکتور نکروز دهنده ی تومور-آلفا (042/0 =P) در گروه لاغر شد ولی اثر معنی داری روی میزان اینترلوکین-6 در هیچ کدام از گروه ها نداشت.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان می دهد که که تمرینات ورزشی سبک و منظم می تواند میزان لپتین را در افراد چاق و لاغر کاهش دهد ولی اثرات آن بر سایتوکاین فاکتور نکروز دهنده ی تومور-آلفا در دو گروه متفاوت است. این تغییرات می تئاند اثرات متفاوتی بر سوخت وساز و فعالیت سیستم ایمنی در افراد چاق و لاغر اثر بگذارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p667453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!