ارزش تعیین جنسیت با استفاده از اندازه گیری های مترویک روی استخوان کشکک اجساد بالای 64 ساله ایرانی ارسالی به تالار تشریح سازمان پزشکی قانونی کشور واقع در تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از معضلات پزشکی قانونی، احراز هویت در بقایای اسکلتی و یا شرایطی از قبیل مثله شدن جسد و امثال آن می...باشد. اولین قدم در تشخیص هویت تعیین جنسیت است زیرا بدین وسیله نیمی از جمعیت مورد مطالعه کاهش می...یابد. هنگامی که اسکلت کامل بخصوص جمجمه و لگن در دسترس باشد تعیین جنسیت با اطمینان بسیار انجام خواهد شد. اما همیشه اینطور نیست و گاه به دلایلی همچون انفجارها، حوادث هوایی و... با اجساد ناکامل روبرو می...شویم لذا باید این توانایی را داشته باشیم که از روی سایر عناصر اسکلتی جنسیت را تشخیص دهیم یکی از این استخوان...ها کشکک است که در قدام زانو و درون تاندون عضله چهار سر ران قرار دارد.
روش بررسی
در این مطالعه سه بعد حداکثر ارتفاع، حداکثر عرض و حداکثر ضخامت استخوان کشکک 46 جسد بالای 64 ساله ایرانی ارسالی به تالار تشریح سازمان پزشکی قانونی کشور که به روش نمونه...گیری ساده انتخاب شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. آنالیز آماری داده...ها با استفاده از نرم...افزار SPSS (Version 16) و آزمون...های توصیفی و تحلیلی انجام شد. جهت بررسی دقت تمایز جنسیتی هر یک از ابعاد کشکک از آزمون...های یک و چند متغیره تجزیه و تحلیل تمایزی (discriminant function analysis) استفاده شد.
یافته...ها: بین میانگین هر سه بعد ارتفاع، عرض و ضخامت کشکک در افراد مذکر و مونث اختلاف معنی...داری وجود داشت (05/0 P<). میانگین ارتفاع در مردان 49/4 و در زنان 78/3 و میانگین عرض در مردان 47/4 و در زنان 99/3 و میانگین ضخامت در مردان 10/2 و در زنان 97/1 سانتی...متر به دست آمد. در میان این سه بعد به ترتیب حداکثر ارتفاع و عرض با دقت 1/89% و سپس حداکثر ضخامت با دقت 4/80% قادر به تفکیک جنسیتی کشکک بودند. همچنین اگر هر سه بعد کشکک به صورت همزمان در نظر گرفته شوند دقت پیش...بینی جنسیتی به 5/93% می...رسد.
نتیجه...گیری: این پژوهش آشکار می...سازد در صورتی که به دلایلی تنها نمونه کشکک انسان در دسترس باشد با اطمینان بالایی می...توان جنسیت فرد را با اندازه...گیری ابعاد کشکک تعیین نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p667831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!