شیوع بلع جسم خارجی مری و عوارض آن در بیماران بستری مراکز آموزشی درمانی امام و بوعلی ساری، یک بررسی 6 ساله

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
جسم خارجی مری یکی از علل مراجعه اورژانس ها می باشد. عوارض متعددی در اثر دیر تشخیص دادن، دستکاری غیر حرفه ای توسط خود بیمار یا دیر مراجعه کردن و فرو رفتن جسم خارجی در دیواره مری و ایجاد خونریزی، صدمه مخاطی، پارگی مری، پارگی آئورت و ایجاد فیستول آئورتوازوفاژیال و مرگ بیماران گزارش شده است.
روش بررسی
این تحقیق از نوع توصیفی-مقطعی و به صورت سرشماری با مرور پرونده بود. متغیرهای مورد بررسی شامل سن، جنس، شغل بیمار، مدت زمان بلع جسم تا ورود بیمار به بیمارستان، نوع عامل خارجی، اقدامات قبلی انجام شده در سایر مراکز و قبل از حضور بیمار در این مرکز، شکایت اصلی و سایر شکایات، نوع اقدامات تشخیصی، اقدام منجر به تشخیص، اقدامات درمانی انجام شده، نتیجه اقدامات، عوارض احتمالی، نوع بیهوشی (در صورت استفاده از بیهوشی)، تعداد جسم خارجی در هر بیمار، دفعات ورود جسم خارجی، مدت اقامت و وضعیت هنگام ترخیص می باشند. آنالیز داده ها با نرم افزار SPSS و روش های آماری توصیفی انجام شد.
یافته ها
نتایج بررسی 181 پرونده نشان داد میانگین سن، مدت اقامت، و فاصله زمانی بلع جسم خارجی تا ورود به بیمارستان به ترتیب22±40 سال، 6/1±8/1 روز و 20 16ساعت بود. بیشترین بیماری همزمان اختلالات روانی در 5 نفر (4/29%) بود. بیشترین جسم خارجی بلعیده شده 119 مورد (8/65%) استخوان و سپس مواد غذایی 27 مورد (9/14%) می باشد. فراوانی تعداد جسم بلعیده شده در 156 بیمار (2/86%) یک جسم و فقط در 4 نفر(2/2%) به تعداد 2 عدد بود. مهم ترین شکایت اصلی بیماران احساس جسم خارجی در 66 نفر (5/36%) اظهار شده است. مهم ترین اقدام منجر به تشخیص از وفاگوسکوپی بوده که برای 84 بیمار (4/46%) انجام شده است. نتایج نشان داد مهم ترین عارضه ناشی از جسم خارجی زخم دیواره مری فوقانی بوده و در 6 بیمار (3/3%) مشاهده شده که با درمان دارویی بهبود یافته اند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه اغلب بیماران با تاخیر مراجعه کرده اند، بنابراین توجه به علایم بالینی اولیه و اخذ شرح حال به منظور بررسی دقیق دارای اهمیت فراوانی می باشد. در صورت احراز ورود جسم خارجی بررسی از نظر تعدد اجسام مورد توجه قرار می گیرد. بلع جسم خارجی در کودکان همچنان از شیوع بالایی برخوردار است، آموزش نکات پیشگیری از ورود جسم خارجی در کودکان به خانواده ها توصیه می گردد. جسم خارجی مری ناشی از عادت خوردن ماهی شیوع بالایی نداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p667835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!