میزان تاثیر مصرف سیگار بر نقص عضو سیستم شنوایی در کارگران مواچهه یافته با سر و صدا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سروصدا یکی از شایع ترین عوامل زیان آور محیط کار است که می تواند سبب افت شنوایی حسی عصبی شود. این عارضه غالبا دایمی و غیرقابل برگشت، اما تقریبا بطور کامل قابل پیشگیری است. در چند سال اخیر؛ مصرف سیگار نیز به عنوان یک عامل مهم در تشدید افت شنوایی افراد مطرح شده است. امروزه مبالغ هنگفتی جهت غرامت ناشی از ایجاد نقص عضو در سیستم شنوایی در محیط های کاری به کارگران پرداخت می گردد. هدف این مطالعه تعیین میزان نقص عضو در سیستم شنوایی افراد شاغل در یک کارخانه واگن سازی در دو گروه سیگاری و غیرسیگاری بوده است.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی است و بر روی کارگران یک کارخانه واگن سازی در سال 1386 انجام شده است. پس از اعمال معیارهای خروج، 252 کارگر مرد سیگاری مواجه با سروصدا با همین تعداد کارگر غیرسیگاری که از جهات دیگر با گروه اول مشابه بودند، وارد مطالعه شده و از نظر میزان نقص عضو شنوایی با یکدیگر مقایسه شدند. درصد نقص عضو شنوایی در هر گوش مطابق فرمول AAO محاسبه گردید.
یافته ها
میزان نقص عضو شنوایی در دو گوش در کارگران سیگاری به طور معناداری نسبت به کارگران غیرسیگاری بالاتر بود (P <0.001، 95% CI = 4.48-17.84). همچنین در آنالیز آماری رگرسیون لجستیک (پس از تعدیل اثر عوامل مخدوش کننده) باز هم میان مصرف سیگار و نقص عضو شنوایی در دو گوش ارتباط معنی داری وجود داشت. همچنین این آنالیز نشان می دهد که در کارگران تحت بررسی با افزایش پاکت سال های مصرف سیگار میزان خطر نسبی نقص عضو شنوایی در دو گوش افزایش می یابد.
نتیجه گیری
از این مطالعه می توان نتیجه گرفت که مصرف سیگار ممکن است نقشی در ایجاد نقص عضو شنوایی در دو گوش داشته باشد، بنابراین ترک مصرف سیگار و یا تعدیل در عادات سیگار کشیدن می تواند از ایجاد افت شنوایی ناشی از سروصدا جلوگیری نموده و یا حداقل وقوع آن را به تاخیر بیندازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p667836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!