مقایسه اثربخشی دگزامتازون، گرانیسترون و متوکلوپرامید در پیش گیری از تهوع و استفراغ پس از عمل چراحی کاتاراکت

پیام:
چکیده:
هدف
مقایسه اثربخشی سه داروی گرانیسترون، متوکلوپرامید و دگزامتازون در پیش گیری از وقوع تهوع و استفراغ پس از عمل جراحی کاتاراکت.
روش پژوهش: 60 بیمار کاندید جراحی کاتاراکت با محدوده سنی 80-45 سال و کلاس ASA I و II در یک کارآزمایی بالینی از نظر اثربخشی داروهای ضد تهوع مورد مقایسه قرار گرفتند. بیماران به صورت تصادفی به سه گروه 20 نفره تقسیم شدند و القای بی هوشی در هر سه گروه با یک روش و با داروهای یکسان صورت گرفت. به یک گروه از بیماران گرانیسترون mg1 وریدی در پایان عمل جراحی، به گروه دیگر متوکلوپرامید mg/kg 2/0 وریدی (حداکثر mg10) در پایان عمل جراحی و به گروه سوم دگزامتازون mg/kg 15/0 وریدی (حداکثر mg8) پیش از شروع جراحی تجویز گردید. سه گروه فوق طی 24 ساعت پس از عمل در فواصل زمانی مشخص از نظر بروز تهوع و استفراغ بررسی شدند.
یافته ها
فراوانی تهوع و استفراغ در طول 6 ساعت اول پس از عمل در گروه گرانیسترون 5 درصد، در گروه متوکلوپرامید 35 درصد و در گروه دگزامتازون 15 درصد بود. در این میان تنها بین گروه گرانیسترون و متوکلوپرامید از نظر آماری اختلاف معنی داری وجود داشت (01/0P=). فراوانی تهوع و استفراغ با شروع دیررس (6 تا 24 ساعت) در گروه گرانیسترون 5 درصد، در گروه متوکلوپرامید 30 درصد و در گروه دگزامتازون صفر بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (01/0P<).
نتیجه گیری
گرانیسترون در پیش گیری از تهوع و استفراغ پس از عمل جراحی کاتاراکت نسبت به متوکلوپرامید موثرتر است. هم چنین گرانیسترون و دگزامتازون نسبت به متوکلوپرامید در پیش گیری از تهوع و استفراغ پس از عمل جراحی کاتاراکت در مرحله دیررس اثربخشی بهتری دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
413
لینک کوتاه:
magiran.com/p668708 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!