کلونینگ و تعیین توالی قطعات HR1 و HR2 ژن F پروتئین ویروس بیماری نیوکاسل از ایزوله NR43 ایران

پیام:
چکیده:
هدف
ویروس ND عامل بیماری نیوکاسل در ماکیان، که باعث خسارت های اقتصادی فراوان در صنعت مرغداری شده، جزء پارامیکسوویروس ها محسوب می گردد. پروتئین ادغام (F) که عامل اصلی بیماری زایی پارامیکسو ویروس ها است دارای دومین های HR1، HR2 و فیوژن پپتید است که نقشی بااهمیت در مکانیسم اتصال ویروس به سلول دارد، به طوری که جهش در این مناطق و پپتیدهای حاصل از آن قادر به ممانعت از اتصال ویروس به سلول میزبان است. در این پژوهش، یکی از ایزوله های بومی ویروس بیماری نیوکاسل (NR43) را انتخاب کرده، توالی قسمتی از ژنوم این ویروس با تاکید بر دومین های مهم، به عنوان یک مدل پارامیکسوویروسی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
پس از استخراج RNA ویروس، با استفاده از RT-PCR، ژن پروتئین F را به صورت دو قطعه حدود 800 جفت بازی (قطعه A: 820-10، قطعه B: 1636-810) تکثیر و درT-vector کلون کردیم و سپس تعیین توالی گردید.
نتایج و بحث: ترادف با دیگر توالی های ویروس نیوکاسل در نرم افزار Blast بیش ترین تشابه را ابتدا با ویروس روسی (Vol 95) و در درجه دوم با ویروس های چینی نشان می دهد. توالی Cleavage این ویروس "RRQRR" است. که اشاره به ولوژن بودن این ویروس می دارد. مقایسه ناحیه HR1 ایزوله NR43 با دیگر ویروس های بیماری نیوکاسل ولوژن موجود در بانک ژن، جهش جدیدی در اسیدآمینه شماره 82 را نشان می داد (لوسین به فنیل آلانین). بررسی قطعه B که شامل دومین HR2 می شود Conservatory بالایی با دیگر ویروس های نیوکاسل نیوکاسل نشان می دهد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p671148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!