نقش اجرای سیستم مدیریت کیفیت سری (ISO9001:2000) در بهبود عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان نمازی شیراز در سال های 84-1382

پیام:
چکیده:
مقدمه
در عصر جدید نگرش مجدد به کیفیت خدمات درمانی از طرف مراجعین، بیماران و دانشجویان منجر به اتخاذ شیوه های یکسان سازی سیستم های مختلف در مراکز آموزشی از جمله کادر پزشکی، پرستاری، آزمایشگاه ها و سایر واحدهای مرتبط، تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت گردیده است. بر این اساس سری استانداردهای ایزو (ISO9000)، بادیدگاه فرآیندی به دنبال سیستمی است که بتوان فرآیندهای درون و برون سازمان را شناسایی و با مشخص کردن ارتباط متقابل بین آنها سیستم مناسبی را مدیریت نماید. در این رابطه بیمارستان نمازی شیراز اقدام به پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استانداردهای ISO9001: 2000 نموده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی نحوه اجرای سیستم مدیریت کیفیت(ISO9001:2000) و نقش آن در بهبود عملکرد بخش مدارک پزشکی (واحد های پذیرش، بایگانی، آمار و کدگذاری) بیمارستان نمازی شیراز طی سال های 84-1382 بوده است.
روش
در این مطالعه توصیفی، ابزار گردآوری داده ها دو چک لیست و دو پرسش نامه بوده که از طریق مشاهده روند انجام فعالیت ها، نحوه مستندسازی، شناسایی فرآیندها و مصاحبه با مدیران و کارکنان واحدها و اعضای کمیته اجرایی طرح سیستم مدیریت کیفیت، داده های مورد نیاز جمع آوری شده است. در این پژوهش از روش نمونه گیری استفاده نشده و اطلاعات حاصل با استفاده از روش های آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شده است.
یافته ها
نتایج نشان می دهند که استقرار سیستم مدیریت کیفیت در بخش مدارک پزشکی بیمارستان نمازی با مستندسازی شرح وظایف و دستورالعمل های اجرایی، شفاف سازی مواردی نظیر حقوق بیماران و کارکنان و تعیین شاخص برای سنجش وضعیت موجود در واحدهای کدگذاری، پذیرش، بایگانی و آمار همراه بوده است. اما فرآیند آموزشی این سیستم از دیدگاه مدیران وکارکنان بخش مدارک پزشکی رضایت بخش نبوده است.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که اگرچه اجرای سیستم مدیریت کیفیت نتایجی از قبیل تغییر شرایط محیطی، پرسنلی، امکانات و تجهیزات را در واحدهای مدارک پزشکی در بر داشته است، اما تقویت و توسعه سیستم آمار، بهره گیری از سیستم اطفای حریق در بخش مدارک پزشکی، بررسی دوره ای به منظور اطمینان از صحت کدگذاری، به کارگیری سیستم کنترل به منظور بایگانی صحیح پرونده ها و بهبود مستمر استاندارد ایزو در واحدهای مذکور باید مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
375 تا 384
لینک کوتاه:
magiran.com/p672729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!