ارزشیابی مواجهه شغلی با الیاف پشم سنگ وبررسی تاثیر الیاف برعملکردهای سیستم تنفسی کارگران در یک واحدتولیدی

پیام:
چکیده:
سابقه
امروزه استفاده از عایق های مواد معدنی، نظیر الیاف پشم سنگ، شیشه و سرباره، به منظور هدر ندادن انرژی و کنترل آن گسترش فراوان یافته است. استفاده روزافزون از این عایق ها در صنایع و امکان مواجهه در هنگام تولید، حمل و نقل، نصب و برداشت، نگرانی هایی را در سطح جامعه برانگیخته است. تحقیقات صورت پذیرفته مؤید آن است که برخی از بیماری های تنفسی ناشی از کار با این مواد مشاهده شده است. بررسی میزان مواجهه با الیاف و گرد و غبار، اولین گام برای تعیین آثار بهداشتی یک ماده است.
روش بررسی
برای تعیین میزان مواجهه کارگران از روش NIOSH7400 برای نمونه برداری، آماده سازی و آنالیز الیاف استفاده گردیده است. هوا از طریق پمپ نمونه برداری روی فیلتر غشایی عبور داده شد. سپس نمونه برای شمارش الیاف با استن شفاف و توسط میکروسکوپ فاز کنتراست الیاف شمارش گردید. به منظور ارزیابی تغییر حجم ها و ظرفیت های ریوی، اسپیرومتری توسط دستگاه اسپیرومتر P.F.T به همراه پرسشنامه ای برای گروه های مورد و شاهد انجام گرفت.
یافته ها
نتایج شمارش الیاف مقادیر متفاوت میزان الیاف را در منطقه تنفسی کارگران نشان می دهد. بیش ترین میزان در بخش اره و کم ترین میزان در بخش بسته بندی اتوماتیک مشخص گردیده است. میانگین میزان مواجهه 8 ساعته و مواجهه واقعی به ترتیب f/cc 51/0 و 7/0 بوده است.
بحث و نتیجه گیری
شمارش الیاف و تعداد آن در کل واحد از مقادیر آستانه مجازTWA 8 ساعته (ACGIH) بالاتر نبوده و از نظر آماری در حد حدود مجاز مواجهه شغلی است (001/0p<). با توجه به ساعات اضافه کار، میزان مواجهه واقعی از این مقدار بالاتر بوده و آزمون «تی» تفاوت معناداری را با استاندارد حدود مجاز شغلی نشان داد (001/0=p). براساس آزمون «تی» تفاوت آماری معناداری بین میانگین های VC، FVC و FEV1 در دو گروه وجود نداشت و مقدار p به ترتیب برای هر یک 124/0، 059/0 و 27/0 بود. براساس نتایج این آزمون، میزان VC، FVC و FEV1 با مقادیر نرمال اختلاف معناداری داشته و مقدار p برای هر سه کم تر از 001/0p< بوده است. /VC،FVC FEV1/ با مقادیر نرمال اختلاف معناداری نداشته و مقدار p به ترتیب برای آن ها 641/0 و 905/0 بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p673225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!