بررسی اثر کافئین بر القای آپوپتوزیس در سلول های منوسیت خون

چکیده:
سابقه و اهداف
کافئین از ترکیبات فعال الکالوییدی است که در درمان آسم و آپنه در نوزادان به کار می رود و آثار فارماکولوژی آن، وابسته به غلظت و نوع سلول است. در این مطالعه، اثر کافئین بر القای آپوپتوزیس در سلول های منوسیت خون بررسی شده است.
روش بررسی
ابتدا سلول های منوسیت خون از خون محیطی تهیه و تحت تاثیرغلظت های مختلف کافئین (mM 80-5/0) در شرایط استاندارد برای 24 ساعت در آنکوباتور کشت داده شد. سپس اثر کافئین روی درصد بقای سلولی، تولید سوپر اکسید، و میزان قطعه قطعه شدن DNA با روش های بیوشیمیایی و ژل الکتروفورز بررسی گردید.
یافته ها
نتایج نشان می دهد که اثرکافئین وابسته به غلظت است. در غلظت های کم کافئین (mM10<)، درصد بقای سلولی افزایش می یابد و در غلظت 5 میلی مولار به حداکثر خود می رسد. در این محدوده غلظتی، میزان تولید سوپراکسید و قطعه قطعه شدن DNA کاهش معناداری را نشان نمی دهند. در غلظت های متوسط کافئین (mM201)، درصد بقای سلولی در حد کنترل است. در غلظت های بالاتر کافئین (mM 20>)، درصد سلول های زنده کاهش و میزان تولید سوپر اکسید افزایش می یابد، درحالی که در این غلظت ها اثر معناداری روی شکست DNA نمی گذارد.
بحث: نتایج پیشنهاد می کند که غلظت های کم کافئین (mM 10<) مانع آپوپتوزیس در سلول های منوسیت می شود، در حالی که غلظت های متوسط کافئین (mM20- 10) احتمالا آپوپتوزیس را القا می کند. وقوع نکروز در غلظت های بالاتر از mM 20 کافئین در سلول های منوسیت احتیاج به مطالعات بیش تر دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p673266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!