بررسی فراوانی هیپوتیروئیدی در نوزادان با هیپربیلی روبینمی غیرمستقیم

پیام:
چکیده:
مقدمه
هیپوتیروئیدی در گروه سنی نوزادان با شیوع جهانی یک در 4000 تولد زنده از لحاظ آثار جبران ناپذیری که بر تکامل مغزی و بهره هوشی می گذارد از اهمیت خاصی برخوردار است. از آن جا که 90 درصد نوزادان مبتلا بدون علامت هستند، غربالگری نوزادان توصیه می شود. زردی طول کشیده شاید زودرس ترین علامت بیماری باشد.
روش کار
این بررسی یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی با هدف تعیین فراوانی هیپوتیروئیدی میان 402 نوزاد مبتلا به هیپربیلی روبینمی غیرمستقیم بستری در بیمارستان شهید مصطفی خمینی طی یک سال است. پس از روز سوم تولد، آزمون های تیروئیدی شامل 4T و TSH روی نمونه خون وریدی نوزاد انجام پذیرفت. ملاک تعیین هیپوتیروئیدی TSH بالای 20 میکرویونیت در میلی لیتر و 4T کم تر از 10 میکروگرم در دسی لیتر بود.
یافته ها
از 402 نوزاد ایکتریک بستری 51 درصد مذکر و 49 درصد مؤنث بودند. بررسی آزمون های تیروئیدی نشان داد که 10 نوزاد (شامل 5 دختر و 5 پسر) به هیپوتیروئیدی مبتلا هستند که 5/2 درصد جمعیت مورد مطالعه (معادل 25 در هزار) را تشکیل می داد. با برقراری آزمون های آماری بین جنس، سن، و وزن نوزادان و ابتلا به هیپوتیروئیدی ارتباط معنا داری مشاهده نشد. آزمون دقیق فیشر با مقدار 22/3OR= نشان داد که احتمال ابتلای یک نوزاد با بیلی روبین بیش تر از mg/dL20 به هیپوتیروئیدی تقریبا 2/3 برابر همین احتمال برای یک نوزاد با بیلی روبین کم تر یا مساوی mg/dL20 است.
نتیجه گیری
هیپوتیروئیدی در بین نوزادان مبتلا به زردی شیوع نسبتا بالایی دارد و اگر تشخیص زودتر و درمان سریع تر انجام شود تاثیر بر روی ضریب هوشی کودک کم تر خواهد بود. لذا انجام آزمون 4T و TSH پس از سه روزگی در نوزادان زرد و با بیلی روبین بیش تر یا مساوی 20 توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p673504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!