تنوع ژنیتکی اکینوکوکوس گرانولوزوس جدا شده از کیست های هیداتید ایزوله بوفالو از شمال هند، گوسفند، گاو وشتر از شمال ایران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تنوع ژنیتکی گونه های اکینوکوکوس گرانولوزوس از لحاظ اپیدمیولوژی و کنترل بیماری در مناطق بومی دارای اهمیت است. بنابراین جهت تعیین استرین ها یا ژنوتیپ های اکینوکوکوس گرانولوزوس، پروتواسکولکس های کیست های هیداتید کبدی و ریوی بوفالو از شمال هند و کیست های کبدی گوسفند، گاو وشتر از شمال ایران، با روش مولکولی مورد مطالعه و مقایسه قرارگرفتند.
مواد و روش ها
دراین مطالعه پروتواسکولکس های کیست های هیداتید بارور از کبد وریه های ایزوله های حیوانی بوفا لو از کشتارگاه شهر علیگر در شمال هند وکیست های کبد ایزوله های گوسفند، گاو وشتر از کشتارگاه شهر ساری و گرگان از شمال ایران جمع آوری شد. خصوصیات ملکولی ITS1- rDNA انگل با روش PCR-FRLP بعد از استخراج و تکثیرDNA و هضم آنزیمی با 5 آنزیم محدود الاثر تجزیه کننده اندو نوکلئازی (Alu1، Msp1، EcoR1،Hha1 and Taq1) و الکتروفورز بر روی ژل آگاروز مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها
در مطلعه حاضر بیش از یک قطعه ITS1- rDNA در اندازهای مختلف و با الگوی متفاوت در ایزوله ها حیوانی مشاهده شد. از نظر اندازه و تعداد قطعه، اندازه قطعات DNA ریوی بوفالو الگوی متفاوتی نسبت به دیگر ایزوله ها نشان داد و اندازه و الگوی DNA قطعات کبدی با دو الگو، یکی مشابه الگوی ایزوله های ریوی ودیگر مشابه الگوی های گوسفند، گاو و شتر بوده است که نشان دهنده تفاوت ژنیتکی دربین ایزوله ها یا وجود دو استرین متفاوت می باشد. باتوجه به تشابه و تفاوت باندها DNA از نظر اندازه، تعداد والگوی بدست آمده بعد هضم آنزیمی می توان نتیجه گرفت که الگوی DNA ایزوله های ریوی وکبدی بوفالو از هند و همچنین ایزوله های گوسفندی و شتری از ایران با آنزیم های Taq1 و Msp1 در حین تشابه دارای اختلافاتی با یکدیگردر الگوی بدست آمده هستند ولی از نظر تعداد و اندازه باندها با یک دیگر، بخصوص با آنزیم های Alu1 EcoR1، وHha1 مشابه می باشند. از طرفی الگوی ITS1 ایزوله های ریوی بوفالو از هند کاملا متفاوت از ایزوله های کبدی بوفالو، گوسفند، گاو و شتر می باشد. بنابراین بر اساس الگوهای PCR-FRLP دو استرین گوسفندی (G1) و بوفالوی (G3) مشاهده شد، که از نظر ژنوتیپ متفاوت می باشند.
استنتاج
نتایج این مطالعه نشان داد، از نظرخصوصیات ژنیتکی، در کیست های هیداتید ایزوله شده کبد و ریه بوفالو شمال هند دو استرین متفاوت (استرین بوفالوی G3 و استرین مشابه گوسفندی G1) و در ایزوله های گوسفند، گاو و شتر شمال ایران تنها استرین گوسفندی وجود دارد که این تفاوت ژنوتیپی ایزوله ها باید در مطالعات بعدی بخصوص مطالعه ژن های میتوکندری و تعیین توالی اسیدهای آمینه مشخص گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p675027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!