بررسی تحقیقات رضایت شغلی در ایران

نویسنده:
چکیده:
بررسی رضایت شغلی، به عنوان یک ابزارجمع آوری اطلاعات اصلی در سازمان ها عمل می کند و مدیران را قادر می سازد تا از این طریق اولا بخش ها یا گروه های کاری را با یکدیگر مقایسه نمایند و ثانیا مسایل و مشکلات را اولویت بندی کرده و ثالثا ادراکات و انتظارات کارکنان را شناسایی نماید تا بدین وسیله بتوانند موجب بهبود شکاف بین وضع موجود و شود. کارکرد دانشگاه ها در زمینه ی رضایت شغلی به دو بخش مشخص آموزشی (تربیت نیروی ماهر و متخصص) و پژوهشی (اجرای پروژه های تحقیقاتی و پایان نامه ها) قابل تقسیم است. اهمیت کارکرد پژوهشی دانشگاه ها، محققان را بر آن می دارد تا به بررسی و تحلیل محتوای پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در حوزه ی جهانگردی بپردازند.
هدف اصلی این مقاله، ارایه مدلی پژوهشی متکی بر تحقیقات انجام شده ی کی نیکی و همکاران(2002)، تسینگ (2004)و باولینگ و هامون(2008) و با استفاده از نتایج تحقیقات رضایت شغلی در ایران خواهد بود. بر این اساس، به تحلیل محتوای 238 پایان نامه ی تحصیلات تکمیلی دانشگاه های دولتی ایران طی سال های 86-1358 خواهد پرداخت. نوع تحقیق، استفاده از اطلاعات موجود و روش تحقیق، تحلیل محتوا و تحلیل ثانوی می باشد. داده های تحقیق، با مراجعه به پایگاه اینترنتی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران (وابسته به وزارت علوم، فن آوری و تحقیقات) استخراج و جمع آوری گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل های آماری از نرم افزار Spss در محیط Windows و روش های آماری شامل تحلیل توصیفی (یک متغیره و دو متغیره) استفاده گردید. متغیرهای هشتگانه ی مستقل تحقیق حاضر، شامل: جنس، تعدادصفحات، برخورداری از چکیده، مقطع تحصیلی، رشته و گرایش تحصیلی، نوع دانشگاه، سازمان پژوهشی و زمان دفاع از پایان نامه می باشند. گرایش های پژوهشی رضایت شغلی، به عنوان متغیر وابسته در نظر بوده که در قالب چهار گرایش (موضوع) اصلی و موضوعات فرعی طبقه بندی شده اند.
نتایج نهایی در قالب پنج بخش مهم: مشارکت جنسی، میان رشته ای بودن، میان سازمانی بودن، رشد زمانی و گرایش های چهارگانه ی رضایت شغلی تنظیم و جمع بندی شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p677804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!