عوامل خطر همراه با فیبروم رحمی در زنان سنین باروری

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
فیبروم رحمی شایعترین تومور خوش خیم لگنی است که اتیولوژی مشخصی ندارد. مطالعات مختلف در مورد فاکتورهای خطر فیبروم رحمی که وابسته به دو تئوری ژنتیکی و هورمونی هستند نتایج ضد و نقیضی نشان داده اند. هدف از این مطالعه بررسی فاکتورهای خطر مرتبط با فیبروم رحمی در بیماران مراجعه کننده جهت انجام سونوگرافی لگنی در مقایسه با گروه شاهد می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه مورد – شاهدی بر روی 990 نفر از افراد مراجعه کننده جهت انجام سونوگرافی بعلت خونریزی غیرطبیعی یا درد لگنی و یا به عللی غیراز خونریزی غیرطبیعی در مرکز سونوگرافی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) رشت طی 6 ماه دوم سال1386 انجام شد. افراد براساس سونوگرافی و مشاهده فیبروم رحم در گروه مورد و گروه شاهد قرار گرفتند. بیماران از نظر سن و تعداد حاملگی همسان سازی شدند. اطلاعات دموگرافیک، سابقه خانوادگی فیبروم، تاریخچه باروری، اختصاصات سیکلهای قاعدگی، شاخص توده بدنی و نوع روش پیشگیری از بارداری توسط مصاحبه حضوری در پرسشنامه ای تکمیل و سپس داده ها مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت.
یافته ها
از 990 نفر، 482 نفر در گروه مورد و 508 نفر در گروه شاهد قرار داشتند. در گروه مورد 69 نفر (4/14%) و در گروه شاهد 48 نفر (4/9%) منارک زودرس (سن 10-8 سال) داشتند که ارتباط مثبت بین سن منارک زودرس و افزایش خطر فیبروم رحمی (82/1-13/0: CI 95%؛ 66 % = OR)، سابقه خانوادگی داشتن فیبروم رحمی (90/3-79/1: CI 95%؛ 64/2 =OR)، شاخص توده بدنی بالاتر از 25(75/8-18/4: CI 95%؛ 05/6=OR) و سیکلهای قاعدگی با اختصاصات غیرطبیعی و ریسک فیبروم رحمی وجود داشت. سابقه مصرف قرصهای ترکیبی پیشگیری از بارداری یک رابطه معکوس با فیبروم رحمی و اثر محافظتی داشت(72/0-23/0:CI 95%؛ 4/0=OR).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه که فیبروم رحمی با سن منارک زودرس، سابقه فامیلی فیبروم و چاقی ارتباط مثبت و با مصرف قرص پیشگیری از بارداری ارتباط عکس دارد. بنابراین جلوگیری از افزایش وزن و مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری بخصوص در افراد پرخطر میتواند در پیشگیری از ایجاد فیبروم رحمی موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p681012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!