ارزیابی تاثیر نایسین روی کاهش غلظت نگهدارنده های شیمیایی مواد غذایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
به دلیل توجه روز افزون به نگهدارنده های طبیعی، مطالعات فراوانی در طی سالهای اخیر صورت گرفته است که در آنها از نایسین به عنوان نگهدارنده، جهت کنترل پاتوژن‎های غذایی و میکروارگانیسم‎های عامل فساد مواد غذایی استفاده شده است. هدف از این مطالعه بررسی فعالیت ضد باکتریایی نایسین و تاثیر آن در کاهش غلظت نگهدارنده های شیمیایی رایج بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، فعالیت ضد باکتریایی نایسین و تاثیر آن در کاهش غلظت نگهدارنده های شیمیایی رایج، بر علیه باکتری های استافیلوکوکوس ارئوس (سویه 1112) و لیستریا منوسایتوجنز (سویه 1301) بررسی شد. آزمایش‎ها به دو مرحله اساسی تقسیم بندی شدند. مرحله اول شامل تعیین MIC (حداقل غلظت مهار کننده رشد) و MBC (حداقل غلظت کشندگی) مواد نگهدارنده نیتریت سدیم، بنزوئیک اسید و نایسین در pH بهینه (5/5) بود که برای این کار از روش تهیه رقت استفاده شد. در مرحله بعد، MIC نیتریت سدیم و بنزوئیک اسید در حضور MIC نایسن تعیین شد.
یافته ها
ترکیبات فوق بر علیه باکتری های استافیلوکوکوس ارئوس و لیستریا منوسایتوجنز خاصیت ضد باکتریایی داشته و MIC آنها به ترتیب برای استافیلوکوکوس ارئوس 350، 200 و 25 ppm و برای لیستریا منوسایتوجنز 100، 200 و 10ppm به دست آمد. هنگامی که نگهدارنده های شیمیایی همراه با نایسین به کار رفتند، نایسین MIC این ترکیبات را کاهش داد (به ترتیب 200 و 50 ppm برای استافیلوکوکوس ارئوس و 25 و 25 ppm برای لیستریا منوسایتوجنز).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که می توان از نایسین به عنوان یک نگهدارنده بی‎ضرر در میکروبیولوژی غذایی استفاده کرد و غلظت نگهدارنده های شیمیایی را کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p682350 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!