کیفیت زندگی، عوامل تنیدگی آور و روش های مقابله ای در بیماران تحت درمان با همودیالیز

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماران تحت درمان با همودیالیز با عوامل تنش زای متعددی از قبیل جسمی، روانی و اجتماعی مواجه می باشند و کیفیت زندگی آنان تحت تاثیر این عوامل قرار می گیرد بطوریکه روش زندگی، وضع خانوادگی، موقعیتهای شغلی و اجتماعی دستخوش تغییرات زیادی می گردد و امیدی به آینده ی خود ندارند. مشکل عمده این بیماران که موجب پیچیده تر شدن شرایط کیفی زندگی شده روش های مقابله ای و تطابقی با بیماری است و دامنه این واکنشها از کسب مجدد و کامل توانایی تا خودکشی متغیر است و این پژوهش با هدف کلی تعیین کیفیت زندگی، عوامل تنیدگی آور و انواع روش های مقابله ای در بیماران تحت درمان با همودیالیز در بیمارستان رامسر و تنکابن سال 1385 انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی – مقطعی می باشد جامعه آماری تمامی بیماران واجد شرایط تحت درمان با همودیالیز در دو بیمارستان رامسر و تنکابن بودکه پژوهش برروی 42بیمارانجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه چهار قسمتی می باشد:که شامل مشخصات فردی، کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی، عوامل تنیدگی آور و روش های مقابله ای (تطابقی) می باشد، جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه بوده است تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی وتحلیلی (کای-دو،تی مستقل وآنالیزواریانس)وباکمک نرم افزار SPSS انجام گرفته است.
نتایج
یافته ها نشان می دهد که اکثریت نمونه های پژوهش زن (9/61%)، در گروه سنی 67-57 سال(6/27%)، بو یسواد (5/59%)، عدم تامین مخارج زندگی تا حدودی (6/47%) و سابقه دیالیز به مدت یک سال (3/33%) می باشد. اکثریت نمونه ها کیفیت زندگی در بعد جسمی عمومی وکیفیت عمومی زندگی در حد پایین (به ترتیب 1/88% و 9/61%) و در بعد فعالیتهای مهم انسانی در حد متوسط(2/45%)، در زمینه عوامل تنیدگی آور جسمی و روانی در حد کم (5/90% و 3/64) و در بعد اجتماعی در حد زیاد (2/45%)، و در زمینه شیوه مقابله ای مشکل مدار در حد کم (8/54%) و هیجان مدار در حد زیاد (83%) داشته اند. بین وضعیت جسمی عمومی و فعالیتهای مهم انسانی با اشتغال و کیفیت زندگی با مخارج زندگی اختلاف معنی دار بوده است. (به ترتیب 000>P، 05/0>P و 04/0>P) بحث: یافته های پژوهش نشان می دهد با اینکه عوامل تنیدگی آور جسمی و روانی در حد پایین بوده اما شیوه مقابله ای هیجان مدار در حد زیاد و کیفیت عمومی زندگی در حد پایین می باشد. بنابراین لازم است برای ارتقاء کیفیت زندگی این بیماران با ارائه خدمات پرستاری در جهت آموزش و حمایت تاکید بیشتری بر روی شیوه های مقابله ای مناسب شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
170
لینک کوتاه:
magiran.com/p683299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!