بررسی میزان پاسخ ایمنی واکسن هپاتیت ب در کارکنان در معرض خطر

چکیده:
مقدمه
ویروس هپاتیت ب یکی از عوامل ایجاد کننده هپاتیت حاد، مزمن و کارسینوم هپاتوسلولار است که در حال حاضر تنها راه مطمئن پیشگیری واکسیناسیون می باشد. با توجه به اینکه موارد عفونت در کادر درمانی 3- 6 بار بیشتر از سایر کارکنان می باشد. برای کاهش خطر ابتلا در این کارکنان، علاوه بر رعایت موازین احتیاطات استاندارد، به شناسایی کارکنان حساس و مستعد یا آلوده، ایمن سازی فعال یا پاسیو تاکید می گردد. به دنبال ایمن سازی، انجام تست های سرولوژیکی و تعیین عیار آنتی بادی و اقدامات لازم جهت حفاظت فردی کارکنان الزامی است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی بوده که پس از کسب رضایت از کارکنان شاغل و در معرض خطر بخش های مختلف مرکز آموزشی درمانی چشم پزشکی علوی تبریز به تعداد 100 نفر جهت انجام آزمایشات سرولوژیکی به آزمایشگاه مرکزی استان آذربایجان شرقی (رفرانس)برای تعیین عیار آنتی بادی هپاتیت ب معرفی گردیدند.پس از اخذ نمونه خون، ازنظر وجود HbsAg و HbsAb مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آزمایشات بر اساس سطح آنتی بادی به سه گروه ایمن،با ایمنی نسبی و غیر ایمن تقسیم بندی شدند.تمامی اطلاعات پس از جمع آوری وارد رایانه شد و با نرم افزار آماری spss ویرایش 11 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سنی نمونه های پژوهش 37 سال بود.38 درصد مرد و 62 درصد زن بودند.12 درصد سیگاری و 88 درصد غیر سیگاری بودند.11 درصد عیار آنتی بادی کمتر از 10 (غیر ایمن)،14 درصد عیار آنتی بادی بین 10 تا 100 (ایمنی نسبی)و 75درصد عیار آنتی بادی بیش از 100 (ایمن) داشتند.80 درصد نمونه ها کادر پرستاری، 4 درصد کادر آزمایشگاه، 6 درصد کادر پزشکی و پیراپزشکی و 10 درصد کادر خدماتی و سایر موارد بودند.عیار آنتی بادی با جنس، مصرف سیگار، ارتباط معنی داری را نشان داد.
بحث و
نتیجه گیری
با توجه به خطر بالای ابتلا به هپاتیت ب در کارکنان بهداشتی درمانی، شناخت کارکنان غیر ایمن از ضروریات مدیریت کنترل عفونت بیمارستانی می باشدو باید نسبت به انجام واکسیناسیون مجددآنها اقدام گرددتا به این نحو از بروز هپاتیت ب در حد امکان جلوگیری شود.به دلیل کاهش سطح ایمنی با گذشت زمان، تکرار واکسیناسیون عاقلانه به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
178
لینک کوتاه:
magiran.com/p683300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!