بررسی چالش های عامل تاثیر موسسه اطلاعات علمی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از معیارهای اساسی در ارزیابی علم سنجی دانشگاه های علوم پزشکی، تعداد مقالات منتشرشده آنها در مجلات دارای عامل تاثیر بالا و نمایه شده در آی. اس. آی است. عامل تاثیر ابزاری کمی برای ارزیابی کیفی مجلات هست. کاستی های زیاد برای این ابزار شناسایی شده است. هدف این مقاله پرداختن به چالشها و پاسخهای مرتبط با آنهاست.
روش بررسی
مواد لازم برای این مقاله مروری با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Web of Science، Scopus، Google Scholar و گروه بحث علم سنجی (SIGMetrics) و موتور جستجوی گوگل گردآوری شد. در جستجو از استراتژی جستجوی عبارتی و مترادفها استفاده شد و معیار اصلی انتخاب متون و ربط موضوعی بود. محدوده زمانی انتشار این متون، از آغاز 1972 تا پایان 2007 میلادی است.
یافته ها
پژوهشگران حداقل 18 کاستی را برای عامل تاثیر بیان داشته اند که عملا کارایی مفید این ابزار را کاهشمی دهد. همچنین جهت رفع این کاستی ها، تعدادی راهکار و چندین پاسخ مفید ارائه شده است. با وجود پاسخ به برخی از این کاستی ها، تعدادی از آنها هنوز پابرجاست.
نتیجه گیری
با وجود کمبودهای عامل تاثیر، این ابزار به علت در دسترس بودن و سهولت کاربرد نمی تواند نادیده گرفته شود. عامل تاثیر به تنهایی نمی تواند پاسخگوی پژوهشگران برای انتخاب مجلات باکیفیت باشد و این مهم نیازمند بینشی آگاهانه تر و آگاهی از چالشهاست. علاوه بر این، قضاوت خوانندگان و ژورنال کلاب به عنوان روشی کیفی برای ارزیابی مقاله ها و مجلات پیشنهاد شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p684403 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!