بررسی اختلالات قلبی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید بدون علائم بیماری قلبی، در بیمارستان قائم مشهد (87-1386)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های قلبی- عروقی از علل مهم مرگ و میر در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می باشند. در این مطالعه به بررسی یافته های اکوکاردیوگرافی قلبی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید پرداخته شد.
روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی، 40 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید که حداقل پنج سال از تشخیص بیماری آنها گذشته بود و فاقد علائم قلبی- عروقی و مغزی شناخته شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند و پس از معاینه فیزیکی کامل، نوار قلب، عکس قفسه سینه و اکوکاردیوگرافی قلب برای تمامی بیماران انجام شد. داده ها با استفاده از SPSS و آزمون های آماری مناسب در سطح معنی داری 05/0P< تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین سن بیماران 48/15±4/46 سال بود. 90% آنان زن بودند. شایعترین اختلالات دریچه ای مشاهده شده، نارسایی دریچه سه لتی و میترال بود (به ترتیب 5/72% و 52%). عملکرد دیاستولی بطن در 70% از بیماران طبیعی بود. ارتباط معنی داری بین عملکرد سیستولی و اختلال عملکرد دیاستولی وجود داشت (047/0P=). پرفشاری شریان ریوی در 40% از بیماران مشاهده گردید. در بررسی شاخص های دیاستول و اکوکاردیوگرافی داپلر بافتی، ارتباط معنی داری بین سرعت موج ابتدای دیاستولی از حلقه دریچه میترال با سرعت موج دیاستولی ورید ریوی فوقانی راست و همچنین سرعت موج سیستولی از حلقه دریچه میترال با سرعت موج سیستولی ورید ریوی فوقانی راست مشاهده گردید (به ترتیب 043/0 و 001/0P=)؛ اما بین سرعت موج انتهای دیاستولی از حلقه دریچه میترال با سرعت موج انتهای دیاستولی دریچه میترال و همچنین بین سرعت موج سیستولی ورید ریوی فوقانی راست با سرعت موج ابتدای دیاستولی دریچه میترال ارتباط معنی داری وجود نداشت (به ترتیب 43/0 و 84/0P=).
نتیجه گیری
شیوع اختلالات قلبی- عروقی بخصوص افزایش فشار شریان ریوی، اختلال عملکرد دیاستولی و نارسایی دریچه های سه لتی و میترال در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید قابل توجه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p684634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!