اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه ی شناختی رفتاری برکنترل قندخون و افسرگی در بیماران دیابتی نوع 2

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت یک بیماری مزمن با عوارضی نامطلوب است. علاوه بر عوارض جسمی، برخی مشکلات روان شناختی به ویژه استرس و افسردگی نیز در افراد مبتلا به دیابت شایع است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس به روش شناختی رفتاری، بر کنترل قند خون و افسردگی در بیماران دیابتی نوع 2 بود.
مواد و روش ها
طی یک کارآزمایی بالینی تصادفی تعداد 40 بیمار از اعضای موسسه ی خیریه دیابت اصفهان که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند، به روش نمونه گیری داوطلبانه ی در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مورد (20= تعداد) و شاهد (20= تعداد) تقسیم شدند. گروه مورد به مدت 12 جلسه ی دو ساعته در دوره ی آموزش مدیریت استرس به شیوه ی شناختی رفتاری گروهی شرکت کردند. به منظور ارزیابی تاثیر مداخله، آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c)، قبل و سه ماه پس از پایان مداخله انجام شد. پرسشنامه ی DASS به عنوان زیر مقیاس افسردگی قبل، پس از پایان مداخله و سه ماه بعد از آن توسط هر دو گروه تکمیل شد. داده های حاصل با آنالیز کوواریانس و واریانس برای اندازه گیری های تکرار شونده بررسی شدند.
یافته ها
در مورد قندخون (HbA1c) پس از مداخله، میانگین نمره های گروه مورد نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری کاهش یافته بود (001/0>p). هم چنین، میانگین نمره های افسردگی گروه مورد نیز پس از مداخله به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد بود (001/0>p). این یافته در پیگیری سه ماهه نیز پابرجا باقی ماند.
نتیجه گیری
آموزش مدیریت استرس می تواند بر کاهش افسردگی و حتی کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع 2 اثربخش باشد. ارایه ی این نوع آموزش به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
385
لینک کوتاه:
magiran.com/p685584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!