تعیین و هنجاریابی مقیاس درجه بندی جهت تشخیص افتراقی اختلالات سلوک و بیش فعالی

در کودکان 12-7 ساله ی شهر تهران
پیام:
چکیده:
مقدمه

دو اختلال سلوک و اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) هم پوشی زیادی با یکدیگر دارند و از شایع ترین اختلالات روانپزشکی بین کودکان مدرسه ای می باشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، ساخت مقیاس درجه بندی جهت تشخیص افتراقی اولیه دو اختلال در مدارس و استفاده در مطالعات غربالگری بود.

روش ها

مطالعه ی حاضر از نوع مطالعات کاربردی و روش مورد استفاده روش توسعه ای بود؛ نمونه ی مورد مطالعه شامل 800 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهر تهران بود که به روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند؛ بدین ترتیب که مقیاس تهیه شده در اختیار معلمان قرار گرفت و از آنان خواسته شد کودکان را در هر یک از علایم مذکور ارزیابی کنند. سپس داده های جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

تجزیه و تحلیل داده ها 6 عامل نشان د اد، 3 عامل به نام های کج خلقی، پرخاشگری و تخطی گری مقیاس سلوک و 3 عامل به نام های کمبود توجه، بیش فعالی و تکانشگری مقیاس ADHD را تشکیل می دهد؛ این 6 عامل در مجموع، 68/0 از واریانس کل آزمون را تبیین کرد. ضریب روایی ملاکی، برای مقیاس سلوک برابر با 79/0 و برای مقیاس ADHD برابر با 76/0 محاسبه شد. در مقیاس سلوک، ضریب آلفای کرونباخ 95/0، ضریب دو نیمه آزمون 87/0 و ضریب بازآزمون 91/0 بود؛ هر یک از ضرایب فوق در مقیاس ADHD به ترتیب برابر با 96/0، 82/0 و 92/0 به دست آمد.

نتیجه گیری

با توجه به عوامل به دست آمده و تایید محتوای آن توسط متخصصان و مقادیر مشاهده شده شاخص های روایی و پایایی می توان مقیاس حاضر را به عنوان یک وسیله ی غربالگری، امور پژوهشی و موارد بالینی با اطمینان به کار برد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
589
لینک کوتاه:
magiran.com/p688553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!