بررسی اثر آللوپاتیکی اکالیپتوس (Eucalyptus globules Labill) بر جوانه زنی و رشد علف هرز دائمی Cynodon dactylon (L.) Pers. در شرایط گلدانی و آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
در این پژوهش اثر بازدارندگی اکالیپتوس (Eucalyptus golubulus Labill.) بر جوانه زنی و رشد علف هرز پنجه مرغی (Cynodon dactylon (L.) Pers.) به صورت: الف) غلظتهای متفاوت اسانس (ppm20، ppm50، ppm100) با روش محلول پاشی، ب) مقادیر مختلف برگ (2، 5 و 10 درصد وزنی) به صورت مالچ و مخلوط با خاک در چهار تکرار و ج) تاثیر غلظتهای مختلف اسانس (ppm20، ppm50، ppm100) و عصاره (25، 50 و 75 درصد) بر فرایند جوانه زنی ریزومهای این علف هرز با سه تکرار در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی و در سه آزمایش مجزا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که تاثیر غلظتهای مختلف اسانس به صورت محلول پاشی باعث کاهش رشد و ارتفاع بوته ها شد. کمترین میزان رشد رویشی در تیمار محلول پاشی با اسانس (ppm100) بود که پس از گذشت چهار ماه بتدریج نشانه های زردی و خشکیدگی در آنها ظاهر شد. مالچ اکالیپتوس نیز تاثیر بازدارندگی قابل توجهی بر جوانه زنی ریزومها داشت، به گونه ای که در 50 درصد تیمار مالچ اکالیپتوس جوانه زنی ریزومها به طور کامل متوقف شد. بیشترین تعداد ساقه روییده شده از هر ریزوم در تیمار شاهد مشاهده شد. در آزمایش سوم فرایند جوانه زنی ریزومها تحت تاثیر اسانس و عصاره اکالیپتوس قرار گرفت. جوانه زنی و ظهور گیاهچه ها با افزایش غلظت اسانس کاهش می یافت. غلظت 25 درصدی عصاره، جوانه زنی را 66 درصد کاهش داد ولی غلظتهای 50 درصد و 75 درصد آن باعث توقف کامل جوانه زنی شد. از نتایج بدست آمده استنباط می شود که عصاره و بعد اسانس اکالیپتوس دارای پتانسیل بالقوه در کنترل و مدیریت علف هرز پنجه مرغی بوده و می توان در راستای تحقق کشاورزی ارگانیک و تهیه علف کشهای با منشا طبیعی از آن استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
333
لینک کوتاه:
magiran.com/p689614 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!