اثر لوزارتان بر آپوپتوز در بافت کلیه، متعاقب انسداد کامل یک طرفه ی حالب در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هرگونه اختلال در جریان طبیعی ادرار تحت عنوان اوروپاتی انسدادی خوانده می شود. انسداد در نهایت می تواند به هیدرونفروز، آتروفی و حتی تخریب کامل عملکرد کلیه منجر شود. لوزارتان داروی مهارکننده ی گیرنده ی نوع I آنژیوتانسین II می باشد. از این دارو برای درمان فشار خون بالا و کنترل نارسایی احتقانی قلب استفاده می شود. از طرف دیگر نشان داده اند که لوزارتان دارای اثر حفاظتی در بعضی از بافت ها متعاقب آسیب های مختلف است. هدف از این مطالعه تعیین اثر لوزارتان بر آپوپتوز در بافت کلیه متعاقب انسداد کامل یک طرفه ی حالب در موش صحرایی می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، موش های صحرایی نر نژاد اسپراگ دالی به صورت تصادفی به پنج گروه ده تایی تقسیم شدند. در گروه اول یا کنترل، حلال دارو، در گروه دوم (unilateral ureteral obstruction، UUO) بعد از انسداد یک طرفه ی حالب، حلال دارو و در گروه سوم (UUO/losartan UUO/LOS) لوزارتان با دوز 60 میلی گرم در کیلو گرم تجویز شد. در گروه چهارم (Sham) و پنجم (Sham/LOS) حیوانات جراحی شدند، ولی مجرای حالب مسدود نشد. کلیه ی داروها یک بار در روز به مدت پانزده روز (شروع یک روز قبل از جراحی) به صورت خوراکی تجویز شدند. تغییرات آپوپتوتیک بافت کلیه، در روز چهارده بعد از جراحی در کلیه ی چپ گروه های مختلف به روش تانل بررسی شد.
یافته ها
نتایج مطالعات پاتولوژیک نشان داد که در گروه UUO، انسداد یک طرفه ی حالب موجب القای آپوپتوز (33/1±52/15) در سلول های توبولی بافت کلیه می شود. تجویز لوزارتان حین انسداد حالب در گروه UUO/LOS توانست تعداد سلول های آپوپتوتیک (93/0±24/5) را متعاقب انسداد حالب در بافت کلیه به طور معنی دار (05/0p<) کاهش دهد. تفاوت معنی دار بین گروه کنترل (26/0±91/0)، Sham (29/0±17/1) و Sham/LOZ (47/0±16/2) مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که انسداد حالب باعث القای آپوپتوز در بافت کلیه گردید و تجویز هم زمان لوزارتان باعث کاهش تعداد سلو ل های آپوپتوتیک شد
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p694120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!