فراوانی فاکتورهای خطر آترواسکلروز در فرزندان افراد مبتلا به سکته ی قلبی زودرس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عوارض بالینی بیماری های عروق کرونر، مانند سکته ی قلبی معمولا بعد از میان سالی بروز می کند، با این حال مطالعات نشان داده اند که فرآیند آترواسکلروز از دوران کودکی شروع می شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی فراوانی فاکتورهای خطر آترواسکلروز در فرزندان افراد مبتلا به سکته ی قلبی زودرس در شهر اراک در سال 1386 می باشد.
روش بررسی
این پژوهش یک نوع مطالعه ی مقطعی می باشد. در این مطالعه 209 کودک 3تا18 ساله با سابقه ی فامیلی سکته ی قلبی زودرس به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. کلسترول توتال، LDL، HDL، تری گلیسرید، فشار خون و قد و وزن و قند خون ناشتا کودکان کنترل شد.
یافته ها
هیپرکلسترولمی و هیپرتری گلیسیریدمی در 2/28 و 1/20 درصد از واحدهای مورد پژوهش دیده شد، 1/19 درصد از این کودکان دارای HDL کمتر از 35 میلی گرم در دسی لیتر، 1/19 درصد از کودکان دارای LDL بیشتر از 129 میلی گرم در دسی لیتر بودند و 31/4 درصد از کودکان مبتلا به هیپرتانسیون و 71/28 درصد از واحدهای مورد پژوهش دارای وزن بیشتر از حد طبیعی بودند. بین مقادیر چربی خون و قند خون رابطه ی معنا داری وجود نداشت. با این حال بین مقادیر چربی خون با مقادیر شاخص توده ی بدن و فشار خون رابطه ی آماری معنی داری وجود داشت (05/0>P).
نتیجه گیری
بیش از یک چهارم کودکان مورد بررسی دچار حداقل یک ریسک فاکتور آترواسکلروز بودند. چاقی در این کودکان یک ارتباط قوی با هیپرلیپیدمی داشت. نتایج، اهمیت ارزیابی عوامل خطرساز را در بیماری های عروق کرونر میان کودکان و نوجوانان با سابقه ی فامیلی سکته ی قلبی زودرس تاکید می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p694121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!