رابطه ی فرهنگ سازمانی با مدیریت دانایی در مراکز آموزشی درمانی استان زنجان-1387

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه مدیریت دانایی به یک ضرورت انکار ناپذیر تبدیل شده است، به طوری که سازمان ها برای رقابت سالم و حفظ بقا بدون مدیریت دانایی تقریبا منفعل هستند. هدف از این مطالعه تعیین رابطه ی فرهنگ سازمانی با مدیریت دانایی در بیمارستان های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان به منظور استقرار مدیریت دانایی بود.
روش بررسی
پژوهش، از نوع مطالعات توصیفی بود که در سه مرکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به اجرا درآمد. جامعه ی آماری، کلیه ی کارکنان مراکز با تحصیلات کارشناسی به بالا بودند که از این میان190 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب و به پرسشنامه ای که شامل سه بخش: اطلاعات دموگرافیک، مدیریت دانایی و فرهنگ سازمانی بود، پاسخ دادند.
یافته ها
کارکنان بیمارستان ها در برداشت خود از فرهنگ سازمانی نمره ی متوسطی برای آن لحاظ کردند، بالاترین امتیاز مولفه های فرهنگ به ترتیب مربوط به تعلق سازمانی، سبک رهبری، خلاقیت فردی، حمایت مدیریت و در نهایت تحمل تعارض بود. وضعیت مدیریت دانایی مراکز مورد مطالعه از سوی پاسخ دهندگان ضعیف اعلام شد، مولفه های مدیریت دانایی به ترتیب بالاترین امتیازی که کسب نمودند، عبارت از انتقال دانش، خلق دانش، و حفظ و ذخیره ی دانایی بود. رابطه ی معنادار ی بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانایی با 43/0=r و 0006/0=P وجود داشت. بیشترین رابطه ی همبستگی به ترتیب بین حمایت مدیریت، خلاقیت فردی، سبک رهبری، تعلق سازمانی و بالاخره تحمل تعارض با مدیریت دانایی وجود داشت.
نتیجه گیری
فرهنگ سازمانی پویا (ارگانیک) یکی از مهم ترین ابزارهای استقرار و اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانایی در سازمان ها محسوب می شود. تغییر در فرهنگ سازمانی به منظور استقرار مدیریت دانایی باید به نحوی باشد که مساله حمایت مدیریت از مقوله ی دانایی، توسعه ی خلاقیت فردی و سبک رهبری بیش از سایر مولفه ها مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
84
لینک کوتاه:
magiran.com/p694127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!