شیوع آلودگی به ویروس هپاتیت B و عوامل خطر آن در کودکان و نوجوانان خیابانی شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
میلیون ها کودک در جهان در خیابان ها زندگی می کنند. برخوردهای خشونت آمیز، مصرف مواد مخدر و سوء استفاده های جنسی به وفور در این جمعیت دیده می شود. این افراد در معرض ابتلا به عفونت های ویروسی از جمله هپاتیت B هستند. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین شیوع آلودگی به ویروس هپاتیت B و عوامل خطر آن در کودکان و نوجوانان خیابانی شهر اصفهان طراحی گردید.
روش ها
در یک مطالعه ی مقطعی، 399 کودک و نوجوان خیابانی شهر اصفهان طی سال های 86-1384 به روش نمونه گیری غیر احتمالی آسان، پس از تکمیل پرسش نامه ی اطلاعات دموگرافیک و رفتارهای پر خطر، از نظر آلودگی به ویروس هپاتیت B مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از نرم افزار 15SPSS و با روش های آمار توصیفی، t-test، 2χ، Mann-Whitny و Logistic regression مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
تعداد 271 پسر (68 درصد) و 128 دختر (32 درصد) با میانگین سنی 27/3 ± 74/12 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. 68 درصد شرکت کنندگان، فقر را عامل اصلی خیابانی شدن خود می دانستند. در مورد مصرف سیگار، مشروبات الکلی و مواد مخدر به ترتیب 7/91 درصد، 7/94 درصد و 7/96 درصد سابقه ی مصرف نداشتند. 4/34 درصد دختران و 4/4 درصد پسران (001/0P =) سابقه ی برقراری رابطه ی جنسی و 68 درصد دختران و 3/17 درصد پسران (001/0 P =) سابقه ی درگیری فیزیکی با دیگران داشتند. در بین شرکت کنندگان شیوع HBs Ag 3/3 درصد، Hbs Ab 4/14 درصد و HBc Ab 1/2 درصد بود. بین شیوع هپاتیت B و عوامل خطر احتمالی رابطه ی معنی دار آماری یافت نشد.
نتیجه گیری
لازم است ضمن اجرای برنامه های آموزشی جهت آگاه سازی این جمعیت از رفتارهای پر خطر و بیماری های ناشی از آن، نسبت به برقراری کلاس های آموزشی در راستای ارتقای کیفیت زندگی این کودکان و نوجوانان و واکسیناسیون هپاتیت B در افراد فاقد ایمنی، اقدام نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
788 تا 797
لینک کوتاه:
magiran.com/p698235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!