تاثیر برنامه توانبخشی هوازی بر غلظت فریتین، آهن، TIBC و عملکرد قلبی- عروقی در تالاسمی ماژور نوجوان

پیام:
چکیده:
مقدمه
تالاسمی، گونه ای بیماری ژنتیک از گروه کم خونی های ارثی است. در این بیماری، مقدار هموگلوبین به دنبال کم خونی کاهش یافته و برای جبران آن باید خون تزریق شود که در نهایت این کار باعث اضافه بار آهن خواهد شد. آهن مازاد باعث بروز عوارض ناگوار در بافت کبد، قلب و غدد درون ریز می شود. مهم ترین عارضه در بیماران تالاسمی restrictive –cardiomyopathy و اختلال ریتم و نارسایی احتقانی قلب است. برای مهار این اضافه بارآهن دسفرال تجویز می شود.
هدف
بررسی تاثیر برنامه توانبخشی هوازی بر غلظت فریتین، آهن، TIBC و عملکرد قلبی- عروقی در بیماران دچار تالاسمی ماژور نوجوانان.
مواد و روش ها
دراین تحقیق نیمه تجربی، 15 بیمار تالاسمی 16-10 ساله با پیشینه بیماری 9 تا 15 ساله از جمعیتی 50 نفری مورد مطالعه قرار گرفتند. پژوهش در سه بخش پیش آزمون، حین آزمون و پس آزمون انجام شد. داده های تحقیق با روش همبستگی و آزمون کای دو (x2)با کمک SPSS تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
میانگین فریتین خون پس از یک نوبت آزمایش ورزش و برنامه هوازی هشت هفته ای نسبت به زمان استراحت به طور معنی دار کاهش یافت(p<0.05) و میزان آهن خون بعد از تست ورزش و تمرین هوازی نسبت به زمان استراحت کاهش نشان داد (p<0.05) و دامنه تواتر ضربان قلب در هنگام استراحت نیز به طور پیشرونده کاهش یافت(p<0.05).
نتیجه گیری
برنامه کارآمد هوازی زیر بیشینه را می توان در بیماران دچار تالاسمی ماژور با توجه به معاینه پزشکی و آزمون ورزش بالک، تنظیم کرد زیرا علاوه بر کسب روحیه شادابی، غلظت فریتین و آهن را در آنها به طور چشمگیر کاش می دهد تا ضمن تزریق خون و تجویز دسفرال، اجرای این تمرین های ورزشی در دامنه ایمن فیزیولوژی، تاثیر زیانبار اضافه بار آهن را بر قلب کاهش داده و بدین سان عملکرد قلبی- عروقی را در آنها بهبود بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p699048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!