بررسی تاثیر کرم آلوورا بر شدت عارضه پوستی اشعه درمانی در بیماران مبتلا به سرطان مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت

پیام:
چکیده:
مقدمه
اشعه درمانی یکی از روش های درمانی در انواع مختلف سرطانهاست که با عوارض جانبی حاد و تاخیری همراه است. تغییر در سلامت بافت پوست شایعترین عارضه حاد این روش می باشد. بر این اساس امروزه توجه محققین به درمانهای گیاهی جهت پیشگیری و یا تخفیف شدت عوارض حاد پوستی جلب شده است.
هدف
این مطالعه با هدف تعیین تاثیر کرم آلوورا بر شدت عارضه پوستی اشعه درمانی در بیماران مبتلا به سرطان انجام شده است.
روش کار
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بوده که طی آن 120 بیمار مبتلا به سرطان که در بیمارستان رازی رشت تحت اشعه درمانی بودند، بطور تصادفی در یکی از دو گروه آزمون (دریافت کننده کرم آلوورای 35%، سه بار در روز تا جلسه 25 درمان) و شاهد (مراقبت روتین) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها را پرسشنامه ای دو قسمتی تشکیل می داد که در بخش اول، پرسشنامه پژوهشگر ساخته، مرتبط با اطلاعات فردی، بیماری و جزئیات درمان و در بخش دوم ابزار تعدیل شده RTOG جهت بررسی شدت عارضه پوستی مورد استفاده قرار گرفت. داده ها از طریق پرسشنامه و مشاهده اطلاعات درج شده در پرونده بیمار کسب گردید. ضمن اینکه قد و وزن بیماران نیز از طریق متر و ترازو موجود در بخش اندازه گیری و ثبت شده بود. با استفاده از آزمون کای دو مشخص گردید که دو گروه از نظر کلیه متغیرهای فوق همگن بوده اند. داده های مرتبط با بخش دوم ابزار توسط یک مشاهده گر در جلسه اول و 25 اشعه درمانی جمع آوری شد. همچنین ناحیه تحت درمان بطور هفتگی جهت شناسایی معیارهای خروج از تحقیق مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
یافته ها نشان داد در گروه آزمون بیشترین درصد افراد(6/41%) دارای عارضه پوستی درجه 1 بودند در حالیکه در گروه شاهد بیشترین درصد واحدهای مورد پژوهش(33%) دارای عارضه پوستی درجه 5/1 بودند. همچنین میانگین و انحراف معیار شدت عارضه پوستی در گروه آزمون 77/0± 98/0 و در گروه شاهد 81/0 ± 27/1 بود. آزمون آماری من ویتینی یو اختلاف معنی داری را در میان دو گروه از نظر شدت عارضه پوستی (02/0 = P) نشان داد بنابراین دو گروه از نظر شدت عارضه پوستی با هم تفاوت داشتند. نتیجه گیری نهایی: این تحقیق نشان داد که استعمال موضعی کرم آلوورای 35 درصد توانسته است در کاهش شدت عارضه پوستی ناشی از اشعه درمانی مؤثر باشد. لذا در صورت تایید نتایج این پژوهش در تحقیقات بعدی می توان استعمال موضعی از این کرم گیاهی را در کاهش درد و ناراحتی و بهبود کیفیت زندگی این دسته از بیماران مورد توجه قرار داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p700165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!