عوامل تاثیرگذار بر انجام فعالیت بدنی منظم بر اساس الگوی ارتقاء سلامت در زنان دیابتی مراجعه کننده به انجمن دیابت کرج

پیام:
چکیده:
زمینه
یکی از استراتژی های غیر دارویی مؤثر بر دیابت، فعالیت بدنی است که تغییر و حفظ آن به علت پیچیدگی این رفتار ساده نیست. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار فعالیت بدنی بر اساس الگوی ارتقاء سلامت می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه 350 زن مبتلا به دیابت اقدام به تکمیل پرسشنامه های استاندارد مربوط به سازه های خودکارآمدی درک شده (قضاوت فرد درباره تواناییش برای انجام فعالیت بدنی منظم در شرایط مختلف)، فواید و موانع درک شده، حمایت دوستان و خانواده و وضعیت سلامت درک شده نمودند. در تحلیل داده ها از آزمون های تی، کای اسکوئر، رگرسیون خطی و رگرسیون لجستیک استفاده گردید.
یافته ها
خودکارآمدی دارای اثر مستقیم و مثبتی بر فعالیت بدنی بوده و فواید درک شده، وضعیت سلامت درک شده و شاخص توده بدنی از طریق تاثیر بر این سازه، بر فعالیت بدنی تاثیر غیرمستقیم دارند. همچنین سازه وضعیت سلامت درک شده علاوه بر تاثیر غیرمستقیم دارای اثر مستقیم و مثبتی نیز بر فعالیت بدنی بوده و تحت تاثیر عواملی از جمله شغل و طول مدت ابتلا به دیابت قرار می‎گیرد.
نتیجه گیری
وضعیت سلامت درک شده به عنوان مهم ترین عامل تاثیرگذار بر فعالیت بدنی بیماران دیابتی بوده که لازم است به ویژه در بیمارانی که مدت زیادی به دیابت مبتلا می باشند مورد توجه قرار گرفته و با افزایش خودکارآمدی با استفاده از تکنیک های گوناگون و تاکید بر جنبه های مختلف فواید فعالیت بدنی اقدام به ارتقاء سطح فعالیت این بیماران نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p703935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!