تحلیل ریشه ای انتشار چندگانه مقالات پژوهشی

پیام:
چکیده:
مقدمه
انتشار چندگانه، به معنای انتشار مجدد یک مقاله است که بخش های زیاد و مهمی از آن با نسخه ی منتشر شده ی قبلی هم پوشانی دارد؛ این عمل، اقدامی غیر اخلاقی است. این مطالعه با هدف بررسی الگوهای انتشار مجدد و تعیین علت و زمینه ی ریشه ای پدید آمدن این وضعیت در مقالات محققین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ارایه ی راهکار برای جلوگیری از آن به اجرا درآمد.
روش ها
در طی سال های 1384 تا 1387، کلیه ی موارد کشف شده ی انتشار چندگانه که به کمیته ی اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی دانشگاه اصفهان ارجاع شده بود، جهت بررسی انتخاب شد. پس از احراز واقعی بودن انتشار چندگانه، بررسی های لازم با مصاحبه و مرور مکاتبات و مستندات انجام شد و سپس ترسیم مسیر ریشه ای انجام گرفت. پس از بررسی موارد و با دسته بندی علل ریشه ای، راهکارهایی جهت جلوگیری از انتشار چندگانه ارایه گردید.
یافته ها
از 9 مقاله ی مشمول انتشار چندگانه، 8 مقاله به صورت چاپ رونوشت (Copy publishing) و یک مقاله نیز به صورت حداقل واحد قابل انتشار (Least publishable unit) یا همان برش کالباس (Salami Slicing) چاپ مجدد شده بود. این مقالات در 16 مجله چاپ شده بود که از این تعداد تنها 5 مجله دارای ضریب تاثیر گذاری بودند و 10 مورد از آن ها خارجی و مابقی داخلی بودند. 7 مقاله به زبان فارسی و دو مقاله به زبان انگلیسی انتشار یافته بود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه ی حاضر نشان می دهد که جامعه ی علمی کشور هنوز با اصول حرفه ای پژوهش آشنا نیست و بسیاری از موارد انتشار چندگانه به دلایل غیر عمدی و از روی ناآگاهی رخ داده است. توصیه می شود ضمن برخورد رسمی با موارد انتشار چندگانه ی همراه با تخطی از موازین حق مولف و اطلاع رسانی در مورد احکام کمیته ی اخلاق در پژوهش دانشگاه، آموزش همگانی اعضای هیات علمی درباره ی غیر اخلاقی بودن این موضوع و نحوه ی تعامل با روند بررسی مقالات و چگونگی مکاتبه با تحریریه ی مجلات جهت پی گیری مقاله انجام پذیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
874 تا 881
لینک کوتاه:
magiran.com/p706638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!