کدهای اخلاق پرستاری در ایران: گزارش بخشی از یک مطالعه ی اقدام پژوهی

پیام:
چکیده:
شایسته است که پرستاران در جایگاه های مختلف ارائه ی خدمت، فعالیت های خود را بر اساس ارزش های مشترکی بنا نهند که معمولا در کدهای اخلاقی پرستاری منعکس می گردد. با توجه به فقدان کدهای مدون اخلاق پرستاری در کشور ما، هدف از این مطالعه، که بخشی از یک مطالعه جامع تر می باشد، طراحی و تدوین آزمایشی کدهای اخلاق حرفه ای پرستاران در کشور ایران است.
جست وجو در متون منتشر شده و بانک های اطلاعاتی اینترنتی برای بررسی کدهای رایج در کشورهای مختلف انجام شد و داده های به دست آمده پس از ترجمه مورد تجزیه و تحلیل محتوایی قرار گرفت. سپس مجموعه ای از کدهای مشترک عملکرد حرفه ای، به عنوان پایه ی اولیه تدوین و طی جلسات بحث گروهی متمرکز در بیمارستان سینا مجددا تحلیل شده و منطبق با شرایط فرهنگی و بستر اجتماعی سیستم ارائه ی خدمات سلامت در ایران، کدهای آزمایشی نهایی استخراج گردید.
کدهای اخلاق پرستاری پیشنهادی در یازده محور شامل احترام به بیمار، آموزش به بیمار، احترام به همکاران تیم درمان، وظیفه شناسی، ارتقا دانش و توانمندی حرفه ای، مدیریت تعارضات منافع، تعهد به صداقت، تعهد به رازداری، تعهد به عدالت، ارتقا کیفیت مراقبت از بیمار، تعهد به حفظ حیثیت پرستاری می باشد که مصادیق هر یک نیز ذکر شده است.
به نظر می رسد که این مجموعه کدهای آزمایشی بتواند منبع اولیه ای را برای تهیه ی ابزار ارزیابی وضعیت موجود عملکرد اخلاقی پرستاران فراهم کرده و به تداوم فعالیت تا دستیابی به کدهای استاندارد شده کمک کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p715241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!