آگاهی، نگرش و عملکرد داروسازان شهر اصفهان در زمینه داروهای گیاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه

نقش داروسازان در مصرف صحیح داروهای گیاهی و ایجاد ایمنی دارویی انکارناپذیر است. این مطالعه، با هدف سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد داروسازان شهر اصفهان در خصوص مصرف داروهای گیاهی صورت گرفت.

روش ها

در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد یک صد نفر از مجموع 350 نفر داروسازان شاغل به کار در داروخانه های شهر اصفهان در سال 1387 به روش تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه های محقق ساخته دانش و نگرش آنان مورد سنجش قرار گرفت. عملکرد نمونه ها از طریق بیمارنما و با استفاده از سه سناریوی علمی بررسی شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و با بهره گیری از آزمون های آمار توصیفی و مجذور کای و آزمون همبستگی تجزیه و تحلیل گردید.

نتایج

بین نمره آگاهی داروسازان از خصوصیات داروهای گیاهی و تعداد سال های فراغت از تحصیل آنها رابطه‎ای معکوس و معنی‎دار وجود داشت اما رابطه معنی‎داری بین شرکت در دوره های آموزش مداوم و نمره آگاهی داروسازان به دست نیامد. ضمنا آگاهی داروسازان مونث و مذکر اختلاف معنی‎داری را نشان نداد. محدوده امتیاز نگرش داروسازان 51 تا 107 و میانگین آن 44/13±85/88 بود. با توجه به میانگین 75 برای پرسشنامه مذکور، 91 درصد داروسازان نسبت به داروهای گیاهی نگرش مثبت داشتند. ارتباط بین نگرش و آگاهی داروسازان در زمینه داروهای گیاهی معنی دار نبود. عملکرد و آگاهی داروسازان همبستگی داشت ولی ارتباط معنی داری نداشت. بین نگرش داروسازان و عملکرد آنها ارتباط معنی داری دیده نشد.

نتیجه گیری

توجه و بازنگری در اهداف و برنامه های آموزش کلاسیک داروسازی در خصوص ارائه خدمات دارویی گیاهی ضرورت دارد و تا آن زمان، لزوم توجه ویژه به این مساله در برنامه های آموزش مداوم داروسازان به نحو کاربردی و تغییر روش های سنتی آن ضروری است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
311
لینک کوتاه:
magiran.com/p715894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!