اثر سیکلوسپورین A موضعی در پیش گیری و درمان رد پیوند قرنیه

پیام:
چکیده:
هدف
ارزیابی اثر قطره سیکلوسپورین A 2 درصد موضعی در درمان و جلوگیری از عود حملات رد پیوند، پس از پیوند نفوذی قرنیه در بیماران با سابقه حملات مکرر رد پیوند.
روش پژوهش: در این کارآزمایی بالینی، گروهی از بیماران با سابقه پیوند نفوذی قرنیه در شروع حملات ساب اپی تلیال یا اندوتلیال رد پیوند به صورت تصادفی تحت درمان با قطره سیکلوسپورین A 2 درصد یا دارونما به همراه استرویید موضعی قرار گرفتند. علت اولیه انجام پیوند قرنیه در این افراد شامل قوز قرنیه، استحاله اندوتلیال فوکس، استحاله استرومای قرنیه و کدورت فاقد عروق خونی قرنیه بود. سیکلوسپورین موضعی یا دارونما به مدت 6 ماه تجویز گردید. مدت زمان استفاده از استرویید، طول دوره بهبودی حمله رد پیوند، تعداد حملات عود در حین دریافت دارو و پس از آن و میزان بقای بدون رد پیوند بین گروه های مطالعه مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
تعداد 22 چشم از 22 بیمار (12 مرد) در شروع واکنش رد پیوند، تحت درمان با قطره سیکلوسپورین A 2 درصد و قطره بتامتازون 1/0 درصد موضعی (گروه 1) و 21 چشم از 21 بیمار (10 مرد) تحت درمان با دارونما و قطره بتامتازون 1/0 درصد موضعی (گروه 2) قرار گرفتند. میانگین سن بیماران 9/11±48/32 و 7/11±48/35 سال به ترتیب در گروه (1) و (2) بود (42/0P=). میانگین دوره پی گیری 1/6±6/16 ماه در گروه (1) و 3/6±16 ماه در گروه (2) بود (75/0 (P=. دوره بهبود کامل حمله رد پیوند پس از تجویز سیکلوسپورین و یا دارونما در گروه (1) و (2) به ترتیب 21±6/25 و 7/16±2/33 روز بود (22/0P=). در پایان دوره پی گیری، میزان بقای بدون رد پیوند در گروه های مذکور به ترتیب 8/34 و 7/31 درصد بود (89/0P=).
نتیجه گیری
قطره سیکلوسپورین A به همراه استرویید موضعی در درمان و پیش گیری از حملات رد پیوند در بیماران با سابقه قبلی این حملات پس از پیوند نفوذی قرنیه در مقایسه با درمان استروییدی موضعی به تنهایی اثر بیش تری ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
128
لینک کوتاه:
magiran.com/p718869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!