تصویر دوستان و دشمنان در اخبار خارجی سیما

پیام:
چکیده:
تصور و ذهنیت مردم از کشورهای خارجی، عمدتآ برگرفته از وسایل ارتباط جمعی، به ویژه تلویزیون و آن هم اخبار خارجی این رسانه است. بیش تر مردم معمولا از پنجره ای که اخبار خارجی به سوی سایر کشورها می گشاید، دنیا را نظاره می کنند و می شناسند. اخبار خارجی نیز در هر کشور تابعی از سیاست خارجی است و بازتاب بیش تر رویدادهای خارجی همراه با جهت گیری صورت می پذیرد؛ بدین معنی که رویداد کشورهایی که دوست تلقی می شوند با جهت گیری مثبت و رویداد کشورهایی که دشمن و مخالف تلقی می شوند، با جهت گیری منفی پخش می شود و ما کم تر شاهد انعکاس بی طرفانه رویدادهای خارجی هستیم.
در پژوهش حاضر، اخبار خارجی سیمای جمهوری اسلامی ایران با روش تحلیل محتوا از این منظر مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بخش های خبری خارجی سیما، از کشورهای هم پیمان معمولا رویدادهایی را که خبر مثبت دارند و نشانه ثبات این کشورهاست، انتخاب و توام با جهت گیری مثبت ارائه می کنند و از کشورهایی که مخالف و دشمن تلقی می شوند، غالبآ رویدادهای منفی که نشانه بی ثباتی است، انتخاب و توام با جهت گیری منفی پخش می شود. بازتاب طولانی چنین شیوه ای در گزینش و ارائه رویدادهای خارجی، تصویری مثبت از کشورهای هم پیمان و تصویری منفی از کشورهای مخالف در ذهنیت مخاطبان ایجاد می کند. بنابراین، تصویری که مخاطبان از کشورهای خارجی در ذهن دارند، مخدوش است و با واقعیت فاصله دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
125
لینک کوتاه:
magiran.com/p719506 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!