ارزیابی تحمل به خشکی در لاینهای اینبرد نوترکیب گندم نان حاصل از تلاقی ارقام آذر 2 و 87Zhong 291 با استفاده از پارامترهای فلورسنس کلروفیل

پیام:
چکیده:

خشکی از مهم ترین تنش های محیطی است که تولید محصول در شرایط دیم را تحت تاثیر قرار می دهد. در این تحقیق، کاربرد پارامترهای فلورسنس کلروفیل به عنوان روشی برای ارزیابی تحمل به خشکی در گندم بررسی شد. مواد مورد مطالعه شامل 142 لاین اینبرد نوترکیب گندم در نسل F8 حاصل از تلاقی رقم آذر2 و لاین 87Zhong291 بود. محل آزمایش در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی و در دو شرایط تنش خشکی و آبیاری تکمیلی اجرا شد. پارامترهای فلورسنس مورد بررسی شامل فلورسنس حداقل (F0)، فلورسنس حداکثر (Fm)، فلورسنس قابل دسترس ((Fv، حداکثر مقدار سودمندی یا بهره وری از فتوسیستم II((Fv/Fm، شاخص فتوسنتز ((PI، خاموش-گرهای شیمیایی (QUE)، پتانسیل آب برگ ((LWP، پتانسیل تبدیل انرژی فتوشیمیایی (YPEC) و خاموش گرهای غیرشیمیایی (NPQ) بودند. از نظر پارامترهای فوق الذکر تفاوت معنی دار بین ژنوتیپ ها تحت دو شرایط تنش خشکی و آبیاری تکمیلی وجود داشت. میانگین عملکرد دانه ژنوتیپ ها در شرایط تنش و آبیاری تکمیلی به ترتیب 928 و 2547 کیلوگرم در هکتار بود. تحت شرایط تنش خشکی بیش ترین و کم-ترین عملکرد دانه به ترتیب 1935 و 272 و در آبیاری تکمیلی به ترتیب 4/3805 و 9/3804 کیلوگرم در هکتار بود. گروه بندی افراد جمعیت به گروه لاین-های پر و کم محصول نشان داد که فقط تحت تنش خشکی بین گروه ها از نظر پارامترهای فلورسنس تفاوت معنی دار وجود داشت. بر اساس تجزیه رگرسیون، بین عملکرد دانه و پارامترهای فلورسنس به غیر از QUE رابطه مثبت و معنی دار در شرایط تنش خشکی وجود داشت ولی رابطه QUE با عملکرد دانه منفی و معنی دار بود. در حالی که تحت شرایط آبیاری تکمیلی رابطه خطی معنی دار بین پارامترها و عملکرد دانه مشاهده نشد. همبستگی بین پارامترهای فلورسنس در شرایط تنش خشکی مثبت یا منفی و معنی-دار بود. با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق می توان از پارامترهای فلورسنس به همراه صفات مورفوفیزیولوژیک در اصلاح گندم دیم به عنوان معیارهای گزینشی برای تحمل به خشکی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p722261 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!