تاثیر عدم کاربرد سوند بینی-معده ای بر عملکرد گوارشی بعد از جراحی بیماران دارایی یرقان انسدادی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بعد از جراحی های سیستم فوقانی گوارشی، معمولا تغذیه ی خوراکی تا بازگشت عملکرد گوارشی به تاخیر انداخته و در این مدت از دکمپرسیون معده ای استفاده می شود. فواید این روش در سالهای اخیر مورد سؤال واقع شده است؛ زیرا به نظر می رسد عدم دکمپرسیون بینی معده ای منجر به برطرف شدن سریعتر ایلئوس بعد از جراحی و کاهش عوارض پس از جراحی می شود.
روش بررسی
در این کارآزمایی بالینی، 40 بیمار که به علت یرقان انسدادی، جراحی شده بودند، به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه تجربی (20 نفر) بعد از جراحی، دکمپرسیون بینی- معده ای نداشتند و در گروه کنترل تا سه روز بعد از جراحی دکمپرسیون معدهای استفاده و بازگشت عملکرد گوارشی در دو گروه بررسی و مقایسه شد.
یافته ها
تعداد دفعات تهوع در روزهای دوم (001/0p<) و سوم (007/0p<) بعد از عمل و شدت آن در روزهای دوم (001/0p<) و سوم (007/0p<) به طور معنی داری در گروه کنترل افزایش داشت. در گروه تجربی، زمان بازگشت صداهای روده ای (007/0p<) و اولین دفع گاز (007/0p<) به طور معنی داری کوتاهتر بود.
نتیجه گیری
دکمپرسیون بینی- معده ای می تواند عملکرد گوارشی طبیعی بعد از عمل را به تاخیر بیندازد ولی تاثیر مشخصی در پیشگیری از عوارض بعد از عمل ندارد. در مقابل، ممکن است بروز و شدت تهوع را افزایش دهد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که کاربرد روتین دکمپرسیون بینی- معده ای بعد از این جراحی ها غیر ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p722870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!