تاثیر بذر آسیاب شده ی سیاه دانه بر پروفایل لیپیدی سرم، وزن بدن و دریافت غذایی خرگوش های هیپرلیپیدمیک

پیام:
چکیده:
چکیده
زمینه و هدف
سیاه دانه یکی از گیاهان دارویی است که به طور سنتی در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله هیپرکلسترولمی مورد استفاده قرار گرفته است. از این روی، این مطالعه با هدف بررسی اثر دریافت غذایی بذر آسیاب شده ی سیاه دانه بر پروفایل لیپیدی سرم، وزن بدن و دریافت غذایی خرگوش های هیپرلیپیدمیک صورت گرفت.
روش بررسی
24 سر خرگوش نیوزلندی نر پس از 2 هفته دوره ی تطابق (پایه)، به مدت یک ماه تحت رژیم هیپرکلسترولمیک شامل 5/0 درصد کلسترول قرارگرفتند. سپس حیوانات به طور تصادفی به دو گروه کنترل هیپرلیپیدمیک و سیاه دانه تقسیم شدند و به ترتیب تحت رژیم غذایی پایه، 5/0 درصد کلسترول و رژیم پایه، 5/0 درصد کلسترول و 5/7 گرم به ازای هر کیلو وزن بدن در روز بذر آسیاب شده ی سیاه دانه به مدت دو ماه قرارگرفتند. هر دو رژیم ایزوکالریک و ایزونیتروژنیک بودند. اندازه گیری وزن و خون گیری ناشتا در 4 مرحله، شامل ابتدای مطالعه، پس از ایجاد هیپرلیپیدمی، انتهای ماه اول و دوم مداخله صورت گرفت و سطح سرمی پروفایل لیپیدی تعیین شد. همچنین میزان دریافت غذا به طور روزانه و از طریق تفاضل مقدار غذای داده شده از باقیمانده اندازه گیری شد.
یافته ها
سطح سرمی کلسترول تام، LDL-C، تری گلیسرید، نسبت TC/HDL-C و LDL-C/HDL-C گروه سیاه دانه در انتهای مطالعه به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل کمتر بود (05/0P<). اما تفاوت معنی داری در وزن بدن و دریافت غذا بین دو گروه مشاهده نشد (05/0P>).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های به دست آمده در این پژوهش، دریافت غذایی بذر سیاه دانه سطح لیپیدهای سرم خرگوش های هیپرلیپیدمیک را به طور مطلوب کاهش داد. از این رو سیاه دانه ممکن است به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای هیپرلیپیدمی مطرح باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p724830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!