معطر درمانی در عملکرد مامایی

چکیده:
مقدمه و هدف
درطول دهه گذشته به کارگیری معطر درمانی در جمعیت عمومی افزایش یافته و عقیده براین است که معطر درمانی فشار روانی و اضطراب ذهنی را کاهش داده و آرام بخشی و کارایی فردی را بهبود می بخشد. معطر درمانی یکی از جنبه های کنترل بالینی است که درحیطه مراقبت مددجو مداری رشد کرده، با دادن آگاهی های لازم و فرصت های مناسب به بیماران آنها را در مراقبت از خود تشویق می کند. هدف از این مطالعه معرفی معطر درمانی و نقش آن در عملکرد مامایی است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر مروری بر مقالات موجود در سایت های معتبر علمی؛، Elsevier، Medline، Science Direct Pub med از سالهای 1996 تا 2007 است.
یافته ها
گیاهان دارویی نقش مهمی را در مراقبت های قبل و بعد از زایمان در اکثریت مناطق جهان بر عهده دارند. استفاده درمانی از اسانس های گیاهی، معطر درمانی بالینی نامیده می شود و تاثیرات درمانی آنها بر پایه تحقیقات بالینی حمایت می شود. اسانس های گیاهی، از گیاهان معطر به روش تقطیر با بخار آب به دست می آید و از هزاران سال قبل، برای درمان انواعی از بیماری ها به کارمی رفته است. اسانس ها با دارا بودن بو و ترکیبات مختلف بر درمان بیماری ها مؤثر می باشند. بررسی های انجام شده، نشان داده است که ماماها حدود 34درصد مکمل درمانی را درحیطه شغلی و در بالین به کار برده اند.
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد که فواید به کارگیری اسانس ها، افزایش رضایت مصرف کننده، کاهش مداخلات دارویی و افزایش زایمان طبیعی می باشد. این موارد انگیزه اساسی برای توسعه سرویس های مکمل درمانی در ارائه خدمات مامایی می باشد. با توجه به نکات ذکرشده، استفاده از معطر درمانی جهت مادران، ماماها وسیستم های ارائه دهنده خدمات پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p726722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!